Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand?

Jag köpte bussbiljetter Nikka-Kiruna för hemresan av SJ vid samma tillfälle, och då fick jag uppge båda resenärernas namn. En skillnad värd att notera är att bussbiljetterna fick jag levererade per e-post medan biljetterna i fråga här inte kunde levereras på det viset utan måste hämtas ut i automat eller på butik/ombud.

Är det månne så att biljetterna är personliga men att resenärsnamnen spikas vid utfärdandet/uthämtandet?

Jag må ha fel (men det tror jag inte). :)
Min ganska väl underbyggda teori är att biljetter köpta till priser under ordinarie pris (sådanna som släpps i begränsat antal tidigt) är personliga.
SJ införde ju trots allt personliga biljetter för att motverka att vissa personer köpte på sig stora mängeder 90-kronorsbiljetter (som släpps tidigt) för att senare sälja dem för det mångdubbla på tex. blocket när priserna stigit till ordinarie pris hos SJ.

Att det är så det fungerar känns logiskt och stämmer väl överens med mina erfarenheter av när jag varit tvungen att ange namn och när jag sluppit, men som sagt, jag må ha fel.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Värt att nämna är väl att "mångdubbla priset" fortfarande var billigare än att köpa direkt hos SJ och dessutom helt lagligt "på den tiden". Angående om biljetten är personlig eller ej så skriver SJ själva så här:

Införande i flera steg

Till att börja med är det biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas, som blir personliga.

På sikt är målsättningen att även övriga biljetter, däribland resor med flexibilitetsnivå "kan återköpas", blir personliga.

Så det är väl bara att kolla om din biljett tillhör kategorin icke-personlig eller ej.

avslutad210712

Gäst
Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Kanske återbetalningsbara men de är väl ändå ombokningsbara eller??????

Alltså är jag korkad men täcker inte raden "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas" in alla resor eller vilket tredje alternativ finns det??????

[Ändrat]

Återbetalningsbara är ombokningsbara. Däremot inte alla ombokningsbara som är återbetalningsbara vad jag förstår...dvs flexibiliteten är högst när en biljett är både omboknings- och återbetalningsbar.

...i de fallen har man knappast något incitament att sälja vidare...Och då tycker SJ att det inte brådskar att införa personlig biljett...

//J

Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.

[Ändrat]

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=71161&l=sv&intcmp=169120
återbetalningsbara = pengerna tilbaka
ombokningsbara = värdebevis

Men varför ska TS sälja biljetterna? Om det rör sig om sjukdom så ska han ju kolla upp avbeställningsskydd från antingen VISA/Mastercard, eller om han har det så behändigt så han har det inbakat i hemförsäkringen.

I mitt bolag så är avbeställningsskyddet i hemförsäkringen självriskfritt.
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=1145&a=33674&l=sv
Funkar även med inte ombokara biljetter (Egen erfarenhet, jag fick även bokningsavgivten tilbaka)

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips