Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare

Vi ska i sommar ta en tur i fjällen med vår drygt 1-årige son samt två vänner som inte tidigare vandrat i fjällen. Finns det någon som har tips på lämpliga områden? Vi har själva varit lite inne på norska fjällen i och med att man kommer väldigt nära fjället direkt och slipper transportsträckan upp till kalfjället. Vi är också osäkra på om vi ska välja stugtur eller ta med tältet. Skulle vara tacksamma för tips från andra som varit på tur med så små barn och även vad man bör tänka på i övrigt när man tar med sin lilla till fjället.

på barnets vilkor

Det finns en hel del skrivet om detta tidigare här. Det jag tänker på direkt är att investera i en bra bärstol eller bärsele (till exempel Ergo NG). Självklart också att göra det på barnets villkor, men vad det kan betyda i praktiken måste ju varje förälder själv utröna och avgöra. En fördel med tält är att man kan stanna när det krisar (gäller kanske mer större barn som går själva). Stugboende ger ju möjlighet till betydligt lättare packning, vilket såklart är en mäktig fördel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Storulvån med omnejd + boktips!

Ett ofantligt bra tips är att kolla i boken Familjens utflyktsbok av Öystein Köhn, vilket är den klart bästa boken inom ämnet jag sett. Vi använder den på BF-programmets friluftslivskurser på ggymnasiet, för elever som senare skall jobba med att anordna turer för olika åldersgrupper.

Att vandra runt i området kring Storulvåns fjällstation är lämpligt med små barn. Lätt att ta sig dit och fina dagsturer kan göras i alla riktningar.

Lycka till!

Självklart kommer det att bli på vår sons villkor, han ska ju tycka att det är roligt att vara i fjällen han med. Jag ska verkligen kolla upp boken du tipsade om, jag har haft svårt att hitta just litteratur om fjällen och barn. Är fortfarande osäker om vi ska välja tält eller stugor men det kanske blir en kombination av båda. Tack för era tips och har ni fler får ni gärna lägga till dom med!

Själv ska vi gå stugtur i Abiskotrakten och försöka hålla nere dagsetapperna. Med tanke på packningen skulle jag personligen inte tälta, det blir tillräckligt mycket att bara på i alla fall.
Ett alternativ kan vara att åka till någon turiststation (t.ex Abisko) och gå dagsturer.

Håller med om att Storulvån kan vara ett lämpligt alternativ. Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån är hyfsade etapper och om era vänner inte är fjällfanatiker uppskattar dom kanske 3-rätters middag.

/Ulf

Små barn brukar inte tycka det är så mycket skillnad på att gå utanför dörren och vara i fjällen. Man brukar ju säga att små barn tycker även att utflykten hemmavid är ett äventyr.

Så jag tror ju inte riktigt att man kan "sälja in" fjällen sådär till en ettåring utan det man måste göra är att se till att det inte blir obekvämare än hemma (för då kommer ettåringen tycka att det är roligare i närmsta skogsdunge hemma).

Man ska inte försöka inbilla sig att det är för ettåringens skull som man gör vandringen, att man tar med sig en ettåring blir för sin egen skull.

Helilly; sa:
Självklart kommer det att bli på vår sons villkor, han ska ju tycka att det är roligt att vara i fjällen han med. Jag ska verkligen kolla upp boken du tipsade om, jag har haft svårt att hitta just litteratur om fjällen och barn. Är fortfarande osäker om vi ska välja tält eller stugor men det kanske blir en kombination av båda. Tack för era tips och har ni fler får ni gärna lägga till dom med!

Tråkig teoretiker man är men jag har mycket svårt att tro att en 1 åring riktigt kan uppskatta en fjällsemester. För denne är det knappast någon skillnad mellan en stadspark eller Patagonien.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips