Säkerhetskopiering av gröna kartan

Eftersom gröna kartan på cd-rom är väldigt dyr,
så vill man naturligtvis ha en säkerhetskopia.

Innan man springer iväg och betalar dyra pengar
undrar jag om någon vet utifall Lantmäteriet har
installerad något slags kopieringsskydd på sina
cd-skivor?
Betalar jag flera tusen för en cd-skiva
vill jag veta att jag kan göra en backup-skiva utifall
något händer mer orginalet.

/Vetebullen

CDROM

Det är avsevärt större risk att du kvaddar data på din hårddisk än att en att fabrikstillverkad CDROM ska sluta fungera, även om den kommer från Lantmäteriverket. Du kan lugnt springa (=gå) :cool: och gräva djupt i plånboken.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
En del skivor kan vara lite besvärliga att säkerhetskopiera men med div shareware som t ex. CloneCD går det galant!
/Jörgen

Tror inte det skall vara några problem

Ta du dina Säkerhetskopior. Enligt lag så kan du göra en säkerhetskopia på ditt program.

Ett tips använd den brända skivan. Risken att den går sönder är lite större men då är det ju bara att göra en ny kopia.

Mattias

Kopieringsskydd

Gröna kartan är _inte_ försedd med kopieringsskydd så rent tekniskt går det bra att säkerhetskopiera den.

/Henrik

Kopiera till hårddisken

Hej!
Det går utmärkt att kopiera .rik filer till hårddisken så att slipper skyffla CD'ar så fort man vill titta på en karta. Det är ju där man lägger de filer man kan köpa från Lantmäteriet via Internet.
Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips