Hyra av gröna kartan på CD

Verkar bra

Är inne på lantmäteriets site och kollar.

Finns det något bildformat som är bättre än annat om man skall köpa en digital karta för att använda med OziExplorer?

/Mattias

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
TIFF

TIFF tveklöst, men inte för att filerna är mindre utan för att Ozi kan använda paging på detta format (och OZI:s eget OZF och OZF2) vilket minskar inladningstiderna radikalt.

Paging innebär att OZI endast läser in den biten av kartan som används för tillfället. Filer för andra bildformat måste läsas in i sin helhet vilket kan ta mycket lång tid på en inte alltför kraftfull maskin.

När det gäller JPG formatet måste Ozi dessutom dekomprimera filen först så att orginalstorleken som filen hade före komprimeringen lagras i internminnet eller, o hemska tanke, på en swapfil om internminnet inte räcker till.

OZI:s rekommenderade filformat är TIFF packbits (LZH fungerar inte av licensskäl). PNG (stöder ej paging) kan också vara ett alternativ om filstorleken är kritisk som det ibland kan vara på en gamal Laptop med liten hårddisk och utan CD.

Re: Vilket Bibliotek?

Vet någon något bibliotek som lånar ut grönakartan på CD?
Stadsbiblioteket i Göteborg har för hemlån (3 mån väntetid på Västra Götalands-delen :) och annars finns ju Kungliga Biblioteket och universitetsbiblioteken i Gbg, Lund, Linköping och Umeå, men där får man sannolikt inte låna hem skivorna, så man får ta med sin laptop istället.. å sen finns Uppsala och Karlstads universitetsbibliotek och högskolan på Gotland. Alla är ju inte riktigt lika välsorterade förstås. Dessutom verkar Stockholms och Malmös stadsbibliotek ha ett exemplar vardera, med lokal förankring så att säga.

slut på sötebrödsdagarna..

Nu är det slut på sötebrödsdagarna för er som lånar på bibliotek..var och pratade med bibliotekarierna i Gbg om varför de inte hade gotland, men de sade att de inte får köpa in fler delar för Lm, de får endast låna ut de som de redan har..av förklarliga anledningar
//Nyman

Ang. Gröna Kartan.
Har också varit på Gävle bibliotek och frågat efter Gröna Kartan. Lade då in en begäran om att de skulle ta hem ett ex. efter som de endast hade Blå Kartan för utlåning. Har inte hört något från dem ännu så det behövs nog att fler har samma önskemål innan de tar beslutet att tar hem kartan. Så gå in och tala om att du också vill att de tar hem Gröna Kartan.
/Sten

Jag anatar att du är ute efter gävleborgs län. Om du har lagt ett inköpsförslag anar jag att det är samma som gäller för alla bibliotek, vad jag skrev i förra inläggat, jag är dock inte säker. I sådant fall så skulle det bara innebära att den blev inköpt som referens.

Däremot så kan du ju alltid fjärrlåna den. en sökning på http://www.bibliotek.se ger följande träffar:

http://www.bibliotek.se/servlet/session.ShowRecord?titleId=4537064

(bibliotek.se söker i burk &libris hos anslutna bibliotek, nästan alla i Sverige)

Problemet är nu att det gäller vissa regler för fjärrlån. Man får inte fjärrlåna material som har en lånetid på 14 dagar, vilket gör att vi kan räkna bort Göteborgs stadsbibliotek. Kvar återstår nu endast universitetsbiblioteken, samt kb.
För att få reda på hut lång lånetid det är på medierna, måste man gå till resp biblioteks hemsida.
Kb lånar inte ut någonting, de har bara läsesalar i sthlm.

Universitetsbiblioteken vet jag inte hur det står till med, men jag kan kolla när jag skall ner på skolan idag.

//Nyman

[Ändrat av Nyman 2002-12-02 kl 12:08]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips