Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :(

Tills man lyckats mer eller mindre utrota de stora rovdjuren...
Kan du utveckla det där lite mer?

Det kommer då inte ske någon utrotning av våra rovdjur under vår livstid.
Vi har +- 3000 björnar i Sverige, >330 vargar, resten har jag inga ungefärliga siffror som är utspridda över stor del av Sveriges yta.

En stor bidragande faktor till rovdjurshatet i södra delen av Sverige (s Dalälven) är ju orsaken till alla dräpta får o andra nötdjur. Är det rätt att ha rovdjur så långt som i Östergötland, Småland, Skåne, Blekinge, Halland. Alla dessa län har vargar. Någon varg kan röra sig över länsgränsen mellan Småland-Halland. Det är vad jag har läst i pressen.
 
Om du menar en ekologisk balans som den som rådde under Mammutarnas storhetstid innan vi hade påverkat 95% av vår natur så måste jag göra dig besviken att meddela att det tåget har sedan länge lämnat perrongen, det vi kan i dagsläget göra är att hålla balansen med dom förutsättningar och den natur vi nu har ger.

Jag menar bara en balans som omfattar biologisk mångfald, där man inte bara viltvårdar klövvilt utan även rovdjur.

Men det kanske är lika vanligt att man stödutfodrar rovdjur som att man stödutfodrar klövvilt?
 
Jag menar bara en balans som omfattar biologisk mångfald, där man inte bara viltvårdar klövvilt utan även rovdjur.

Men det kanske är lika vanligt att man stödutfodrar rovdjur som att man stödutfodrar klövvilt?


Man får inte stödutfodra med animaliska foder på eget bevåg.

Man visst har väl Örnen fått sig en och annan Mört eller Abborre som man råkat glömt på isen någon gång.
 
Senast ändrad:
I skolan fick jag lära mig att man under 1800-talet utrotade vargen i Sverige.

Det stämmer inte med vad jag fått lära mig, där emot så började dom jagas hårt efter Gysinge-Vargens härjningar med att döda människor runt 1820 talet.

Det var på början 1970 talet den ansågs utrotad i Sverige.

Du blandar inte i hop det med Vildrenen, den utrotades här i slutet 1800tal ?
 
Senast ändrad:
Man får inte stödutfodra med animaliska foder på eget bevåg.

Man visst har väl Örnen fått både en och annan Mört eller Abborre som man råkat glömt på isen någon gång.

Det är väl bara naturvårdsbevakare som får stödutfodra örnar o fjällräv med animaliskt foder.
Fjällräven matar dom även med hundfoder för dom ska klara av ett dåligt år med fjällämmel.
Rätta mig om jag har fel. Jag har för mig att jag har sett det på tv el. om jag har läst om det.
 
Nja, det är väl ett pris man får betala i demokratins namn att även kleti och pleti har rätt att överklaga.
Det som är bra är att dom numera inte per automatik får inhibition i dessa ärenden, det tackar vi extra för. :)

Men sen kan man ju se över vilka föreningar som har talerätt i sådan här frågor.

Föreningar som Svenska Rovdjursföreningen och Nordulv där rasistiska uttalanden och hatbrottsuttalanden får flöda och inte modereras bort utan snare påhejas på deras arenor borde snarast förpassas till historiens soptipp där dom hör hemma av berörda myndigheter när det gäller denna talerätt. :)

Vad menar du att Sverige har demokrati?....när högsta på posten går i arv.....bullshit då är det ingen demokrati när posten hålls inom familjen! :)
 
Senast ändrad:
Stämmer inte när det gäller örnar. Den förening jag är medlem i lägger ut trafikdödat vilt till örnar.


Dom har förmodligen sökt och fått dispens/tillstånd.

Just Örnen kan behöva lite hjälp i bland, annars har naturen fixat det så rovdjur får mera mat under svåra vintrar då fler andra djur dukar under.

Lite omvända värden med andra ord.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
jabe05 Fällkniven F1, ska det vara så??? Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.