Så var det detta med sovsäck!

Får väl lämna ett avtryck här också då...

Har nu suttit uppe halva natten och försökt att få någon klarhet inför ett (ev.) införskaffande av ny sovsäck inför det stundande äventyret som planeras gå av stapeln den 28/7. Till saken hör att jag har redan en sovsäck, men min tanke och önskemål, är att få ner packvolymen men framförallt vikten.

Eftersom jag nu skall iväg denna tid på året och planerar att vara borta i c:a 4 veckor, så behöver det inte vara en sovsäck som klarar av temperaturer ner till 0:an.

Den säck som jag i dagsläget har är av fabrikat High colorado med följande spec:

T comfort; +9,9 grader C
T limit +5,7 grader C,
Och T extreme -8,2 grader C.

Dessa specifikationer räcker (enligt mitt menande) med råge för en säck för sommarbruk, men här kommer själva spörsmålet; Den har ganska stor packvolym, men framförallt hänger jag upp mig på vikten, som uppgår till 1 170 gr.

Nu är det inte värre än att jag som sagt kan klara mig på denna, men om någon känner till en säck som är tillgänglig till ett överkomligt pris (och då snackar vi några hundralappar) och som inte behöver specialbeställas och vilket är tillgängligt innan jag sticker iväg, men framförallt håller väsentligt lägre vikt/packvolym än den som jag f n har, så tar jag tacksamt mot de föreslagen.

Tackar på förhand.

Formel för 2 sovsäckar

Abisko-säcken förstärker den andra i storleksordningen ca 20 grader, enligt erfarenhet. Om jag minns riktigt klarar en funäs omkring +8, så tillsammans borde de klara 8-20=-12 grader utan problem. Lite varma kläder i tillägg så blir det några grader till.
kontrollera bara att det blir plats till luft i isoleringen. Ligger något an stramt mot dig pressas isoleringen samman och blir stort sett värdelös, men det ska mycket till innan man hamnar där.

Lycka till i sommar och vinter.. :)

x -(70 - y)/2 = z

x = first bag (higher rated/lower degree)
y = second bag (lower rated/higher degree)
z = rating of doubled bags

Här är en bra formel för att räkna ut vilken temp det blir med två säckar. :)

*Jag tar ingen cred för formeln, hittade den på något forum för några år sedan och skrev ned den*

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips