Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra?

Jag är ingen lättviktspackare och jag tycker det är skit bära tungt. En tidig läxa, om ett helt annat ämne; ekonomi, "bär inte en för tung ryggsäck".



Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Sorgligt är vad det är för de missar massvis med skoj som man kan göra med en lättare utrustning.
go tur

Märkligt är att alla kloka ord om mindre och lättare packning alltid av oerfarna besvaras med behov av än rymligare tunga ryggsäckar.

Oj vad många vandrare man möter där uppe som säger "fan till nästa gång måste jag lätta min packning". De kommer med sina monster på 75-100 liter och e helt slut i kroppen. Själv bär man lättare än de som går stugturer :-D

Även om man går hemma innan några mil så blir det en annan sak i blockterräng, över myrar eller upptrampade leder fulla med sten. Det känns även utan rygga efter några mil.

. Fjällvandringar blir otroligt mycket behagligare nu ...

Det var värst vilken hetsjakt det är mot de som inte är gramjägare nu för tiden. Ursäkta, men det börjar kännas som en religion det där med gramjakten.

Jag gick från 50L/1,7kg till 85L/3,4Kg och ångrar mig inte för en sekund. Kajkan sitter perfekt och är en ren dröm att bära. 85L är för mig också helt perfekt, jag får plats med allt jag vill ha med mig utan att behöva trycka ned allt. Ni som klarar er i två veckor på 40L, så kul för er! Jag är nöjd, glad och belåten med mina 85L. Jag är helt oförstående till att era fjällupplevelser skulle vara bättre eller mer njutbara än mina. Ni får gärna utveckla det resonemanget och berätta vad för "skoj" som jag missar med min betongklump på ryggen.

Och ja, jag har burit den över stock och sten, upp och ned för fjäll, på stigar och i fri terräng, med lätt och lite tyngre packning. Sorry, jag köper inte ert snack om att allt blir så mycket bättre bara för att man får ned vikten. Sorry, jag känner mig inte som en komplett idiot för att jag valde en större och tyngre ryggsäck framför en plastpåse med persienn-snören.

Jag skrev ett kort inlägg om att jag hade varit ute och testat med min nya rygga, skrev att jag var supernöjd och att allt var toppentoppen. La till och med en fin liten bild där jag står och spejar ut från Anåfjället med min fina rygga och allt. Och vipps så dyker det upp flera snudd på sarkastiska kommentarer om tunga säckar, ifrågasättande om varför de ens finns, att de stackars idioter som köper sådana inte ens kommer att komma ut på vandring för att grejerna är för tunga. Var inte det lite onödigt?

Jag skrev redan i trådstarten att för mig är viktskillnaden oviktigt och att jag istället ville få input på vad som är viktigt för er när ni väljer säckar BORTSETT från vikten. För mig går upp till 20km om dagen i max en vecka så är det oväsentligt om säcken väger 1,5kg eller 3,5kg. Ursäkta om jag låter gnällig men alla påpekanden om viktminskning börjar låta som Cato den äldre i Roms senat.

Hur upplever du att din Kajka står emot vatten? Jag har själv en 100L och har ej ännu upplevt regn, men har med mig sopsäckar för jag inte riktigt litar på den ifall att.

Jag hade faktiskt tur med vädret och fick bara lite kortare duggregn så jag kan faktiskt inte svara på det. Ännu. :) Jag lär få uppleva skurar på både längden och tvären med Kajkan så i sinom tid lär jag få veta. Jag packar dock alltid i vattentäta packpåsar så jag har inte funderat allt för mycket på det där med regn. Det följer ju dessutom med ett regnskydd till Kajkan så det kommer nog att lösa sig.

//lasse
 
Ursäkta om jag låter gnällig men alla påpekanden om viktminskning börjar låta som Cato den äldre i Roms senat.

Inte alls. Tråden fick en tråkig ton. En får gratulera till en skön ryggsäck! Är också väldigt nöjd med min "betongklump" :)

Sen undrar jag om någon listat ut vad de två kardborre-spännena fram på ryggsäcken har för tänkt funktion?

Isyxor nämndes tidigare. Även vandringsstavar kan fästas. Skulle tro man kan få fast en spade också.
 
Behöver intevhabdla om gram, det kan handla om kilogram. Det är en riktigt bra ryggsäck, jag har en sådan själv, men den bärs inte av sig självt den sittar bra på ryggen men vikten belastar fortfarande knän, ben, ,fötter och höft. Vandringsryggorna är konstruerade att fördela vikten dit, men de blir inte lättare av det.

Så går det även för mig att ifrågasätta premisserna som gjorde att jag köpte den. Jag får också samma komfort med en ryggsäck som väger 2kg mindre och är mindre slittålig. Men den kommer inte att gå sönder av de saker som Kajkan är tålig mot, rent krasst.

Man har de saker man har men inte går det att ifrågasätta att delbar roligare att ha det lättsamt på vandringen. Att få råd, tips och synpunkter som gör att det kan bli så är även de goda råd även när de går tvärt emot det val som gjorts

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Lättvikt kan säkert vara som en religion för den som inte reflekterat, men oftast brukas det nog för att orka få med sig det man vill ha med sig, men fick begränsa sig i när man bar tyngre tidigare.
 
Att få råd, tips och synpunkter som gör att det kan bli så är även de goda råd även när de går tvärt emot det val som gjorts

Delvis överens med dig, men nu berättade jag ju redan i trådstarten att jag inte brydde mig om vikten på säcken. När jag sedan väl gjort mitt val och redogör hur nöjd jag är så är väl råd om att köpa lättare säck lite överspelat för den här gången? Precis som för dig så kommer mina förutsättningar förändras med tiden och vem vet vad som sker om några eller 10 år? Kanske är jag då ute på längre vandringar i mer oländig terräng och skaffar då en för ändamålet riktig säck, dvs lättare.

Lättvikt kan säkert vara som en religion för den som inte reflekterat, men oftast brukas det nog för att orka få med sig det man vill ha med sig, men fick begränsa sig i när man bar tyngre tidigare.

Nu står du med pekpinnen igen och förutsätter saker som du rimligen inte kan veta något om. Vad är det som säger att jag inte har reflekterat och är medveten om att tyngre oftast väger mer än lättare? Kan det inte bara vara så att vi har olika syn på saker och låta det vara så?
I min prioritetslista så är ordningen 1) Bärkomfort 2) Kvalitet för det tänkta användningsområdet 3) Vikt. Om 1 och 2 är likvärdiga så blir vikten på säcken avgörande. För dig kanske det är en annan prioritetsordning och det är fint så.
Jag har testat fler än 15 säckar innan jag landade i ett val mellan Kajka och Altra. Efter att ha traskat runt i butiken (Alewalds har en bra trappa att tvinga fram svettdroppar) så föll mitt val på Kajkan. Lundhags, Osprey, Bergans, Haglöfs, Arcteryx och någon mer som jag inte minns vad den heter, alla satt de sämre på mig.

Och jag förstår fortfarande inte vad det är för skoj jag missar genom att ha en säck som väger 1-2kg mer än andras. Jag tror ju inte att David Batra hoppar fram bakom en fjällbjörk och kör lite stand-up inklusive lättare förfriskningar för er som bär lätt medans vi andra stackare får släpa oss framåt tills vi går under av tyngden så vad är grejen?

/lasse
 
Kan det inte bara vara så att vi har olika syn på saker och låta det vara så?

Och jag förstår fortfarande inte vad det är för skoj jag missar genom att ha en säck som väger 1-2kg mer än andras. Jag tror ju inte att David Batra hoppar fram bakom en fjällbjörk och kör lite stand-up inklusive lättare förfriskningar för er som bär lätt medans vi andra stackare får släpa oss framåt tills vi går under av tyngden så vad är grejen?

motsägelsefullt. du vill inte diskutera men du kräver samtidigt ett svar?

ang säckar: om jag hade valt en 3+ kg säck så skulle jag kolla på alpinist säckarna från bergans. deras bärsystem är antagligen det bästa i den kategorin. eller dessa: http://seekoutside.com/lightweight-backpacks/
komfortmässigt ska dessa vara bra.

men du har redan valt så det spelar kanske ingen roll.
 
Och jag förstår fortfarande inte vad det är för skoj jag missar genom att ha en säck som väger 1-2kg mer än andras. Jag tror ju inte att David Batra hoppar fram bakom en fjällbjörk och kör lite stand-up inklusive lättare förfriskningar för er som bär lätt medans vi andra stackare får släpa oss framåt tills vi går under av tyngden så vad är grejen?

/lasse

Det är det han gör, fast han gör det för de (oss) tungviktspackare i den formen att vi ser synvillor p.g.a. utmattning.

:)
 
Räcker en 75a till vinterbruk?

Jag är nyss hemkommen från fjällen och använde min skarja av senare årgång jag är helt nöjd med den och hade både tält,mat och kök för att avlasta de övriga ca 16-17kg.

Vilken storlek behöver man till vinterbruk jag har en stor(volym) syntets soväck som jag vill använda? Ni får gärna föreslå en säck!
 
motsägelsefullt. du vill inte diskutera men du kräver samtidigt ett svar?

ang säckar: om jag hade valt en 3+ kg säck så skulle jag kolla på alpinist säckarna från bergans. deras bärsystem är antagligen det bästa i den kategorin. eller dessa: http://seekoutside.com/lightweight-backpacks/
komfortmässigt ska dessa vara bra.

men du har redan valt så det spelar kanske ingen roll.

Nej, inte motsägelsefullt då det handlar om två olika saker. Med ditt första citat avses att jag och seobserver antagligen har olika syn på vad som vi tycker är viktigt vid val av säck och att vi inte behöver diskutera det mer.

Det andra citatet handlar om att vi som bär tungt tydligen missar en massa skoj som de med lättare säckar får uppleva och jag undrar bara vad det är.

Jag provade några olika Bergans men de satt inte bra, framför allt så tryckte de i nacken, men tack för tipset.

/lasse
 
Det är det han gör, fast han gör det för de (oss) tungviktspackare i den formen att vi ser synvillor p.g.a. utmattning.

:)

Du äter nog för lite mat på fjället min vän. Med rejält med mat i magen så blir du inte utmattad. Och det är ju därför vi har gigantiska säckar också så hela kylskåpet kan följa med. :)

/lasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.