Ryggsäcks muskler

Hallå!

Sitter och funderar från förra året, var det gjorde mest ont efter en vecka med 25 kg.
Har ni några bra tränings övningar som hjälper att göra ett par månader före avresa?
Självklart kan man ju ut och springa med mycket böcker i ryggan, men tycker att det inte blir lika ofta som om man tex gör armhävningar.

Håkan
 
Träna grenspecifikt! Packa ryggan inledningsvis ganska lätt och gå ut i skogen ett par timmar. Öka vikten varje "träningspass" tills du kommer till den vikten du skall bära på ditt äventyr.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Själv gick/sprang jag med 25 kg på ryggen och stavar i kuperad terräng i vintras inför fjälltur i påskas. Funkade kanon tycker jag. Är det backigt ger träningen något även om man inte tar sig tid att vara ute flera timmar...
 
Du bör absolut genomföra ett ordentligt och strukturerat träningsprogram. Fyll din ryggsäck med sten fyra á fem morgnar i veckan och spring i någon närbelägen skidbacke om sådan finns. Minst fyra gånger tio repetitioner upp och ner, vilket inalles kommer ge dig tillräckligt ont i kroppen för att vilja avstå ditt påtänkta äventyr och satsa på nåt mer lättsamt istället som att flyga till Kibbutz och plocka apelsiner. Kan det vara lösningen månne?
 
tigertamjaren; sa:
Du bör absolut genomföra ett ordentligt och strukturerat träningsprogram. Fyll din ryggsäck med sten fyra á fem morgnar i veckan och spring i någon närbelägen skidbacke om sådan finns. Minst fyra gånger tio repetitioner upp och ner, vilket inalles kommer ge dig tillräckligt ont i kroppen för att vilja avstå ditt påtänkta äventyr och satsa på nåt mer lättsamt istället som att flyga till Kibbutz och plocka apelsiner. Kan det vara lösningen månne?

Antingen det, eller så packa lättare!
 
ja annars kan man ju åka till Grönland å räkna isbjörnar.
Hade jag kunnat dra ner på vikten så skulle jag givetvis göra det, vet inte om ni drar runt på sten eller?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
skuggarvet; sa:
Sitter och funderar från förra året, var det gjorde mest ont efter en vecka med 25 kg.
Har ni några bra tränings övningar som hjälper att göra ett par månader före avresa?

Har du testat promenader? Träna på att gå gör man väl enklast genom att gå?

Hade jag kunnat dra ner på vikten så skulle jag givetvis göra det, vet inte om ni drar runt på sten eller?

Det var väl ungefär det som Öringen undrade om du gjorde ;)
 
Det är ju inte det svar du vill ha, men det är förmodligen effektivare och mindre svettigt att du gör en genomgång av din packning så att totalvikten på ryggsäcken sjunker med, säg 5-8 kilo, än att du kör träning med mer vikt än din kropps trivs med att bära.

För att banta packningen från 25 kilo till 17-20 kilo behöver du troligen inte handla några nya saker, bara ta med färre. (av bl.a. ombyten, kastruller, "bra att ha", lyx, fotoutrustning)

Sen är det förstås ändå bra att vara vältränad, men jag tror mer på komplett gymträning då i så fall, tex med mycket mag och ryggövningar plus långa pass i trappmaskinen (myrar och långa motlut i fjällen) än att riskera skador med tung säck i en skidbacke.
 
Gå till och från jobb/skola/arbetsförmedlingen med ryggsäck. Skaffa dig ett fysiskt jobb.

Förra sommaran hade jag ett jobb där jag stod, gick och bar på saker hela dagarna samt att jag cyklade till och från jobbet varje dag (typ 17 km tor). När fjällturna kom var de inte jobbigare än en dag på jobbet. Min ryggsäck vägde iofs inte 25 kg, men ändå. Det blev en positiv överraskning.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.