Ryggsäcks muskler

Hallå!

Sitter och funderar från förra året, var det gjorde mest ont efter en vecka med 25 kg.
Har ni några bra tränings övningar som hjälper att göra ett par månader före avresa?
Självklart kan man ju ut och springa med mycket böcker i ryggan, men tycker att det inte blir lika ofta som om man tex gör armhävningar.

Håkan
 
Träna grenspecifikt! Packa ryggan inledningsvis ganska lätt och gå ut i skogen ett par timmar. Öka vikten varje "träningspass" tills du kommer till den vikten du skall bära på ditt äventyr.
 
Själv gick/sprang jag med 25 kg på ryggen och stavar i kuperad terräng i vintras inför fjälltur i påskas. Funkade kanon tycker jag. Är det backigt ger träningen något även om man inte tar sig tid att vara ute flera timmar...
 
Du bör absolut genomföra ett ordentligt och strukturerat träningsprogram. Fyll din ryggsäck med sten fyra á fem morgnar i veckan och spring i någon närbelägen skidbacke om sådan finns. Minst fyra gånger tio repetitioner upp och ner, vilket inalles kommer ge dig tillräckligt ont i kroppen för att vilja avstå ditt påtänkta äventyr och satsa på nåt mer lättsamt istället som att flyga till Kibbutz och plocka apelsiner. Kan det vara lösningen månne?
 
tigertamjaren; sa:
Du bör absolut genomföra ett ordentligt och strukturerat träningsprogram. Fyll din ryggsäck med sten fyra á fem morgnar i veckan och spring i någon närbelägen skidbacke om sådan finns. Minst fyra gånger tio repetitioner upp och ner, vilket inalles kommer ge dig tillräckligt ont i kroppen för att vilja avstå ditt påtänkta äventyr och satsa på nåt mer lättsamt istället som att flyga till Kibbutz och plocka apelsiner. Kan det vara lösningen månne?

Antingen det, eller så packa lättare!
 
ja annars kan man ju åka till Grönland å räkna isbjörnar.
Hade jag kunnat dra ner på vikten så skulle jag givetvis göra det, vet inte om ni drar runt på sten eller?
 
skuggarvet; sa:
Sitter och funderar från förra året, var det gjorde mest ont efter en vecka med 25 kg.
Har ni några bra tränings övningar som hjälper att göra ett par månader före avresa?

Har du testat promenader? Träna på att gå gör man väl enklast genom att gå?

Hade jag kunnat dra ner på vikten så skulle jag givetvis göra det, vet inte om ni drar runt på sten eller?

Det var väl ungefär det som Öringen undrade om du gjorde ;)
 
Det är ju inte det svar du vill ha, men det är förmodligen effektivare och mindre svettigt att du gör en genomgång av din packning så att totalvikten på ryggsäcken sjunker med, säg 5-8 kilo, än att du kör träning med mer vikt än din kropps trivs med att bära.

För att banta packningen från 25 kilo till 17-20 kilo behöver du troligen inte handla några nya saker, bara ta med färre. (av bl.a. ombyten, kastruller, "bra att ha", lyx, fotoutrustning)

Sen är det förstås ändå bra att vara vältränad, men jag tror mer på komplett gymträning då i så fall, tex med mycket mag och ryggövningar plus långa pass i trappmaskinen (myrar och långa motlut i fjällen) än att riskera skador med tung säck i en skidbacke.
 
Gå till och från jobb/skola/arbetsförmedlingen med ryggsäck. Skaffa dig ett fysiskt jobb.

Förra sommaran hade jag ett jobb där jag stod, gick och bar på saker hela dagarna samt att jag cyklade till och från jobbet varje dag (typ 17 km tor). När fjällturna kom var de inte jobbigare än en dag på jobbet. Min ryggsäck vägde iofs inte 25 kg, men ändå. Det blev en positiv överraskning.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.