Vilka muskler tränar de här?

Tjena!Jag springer och cyklar en del och till vintern blir det nog att åka i skidspåren.Finns det någon här som kan förklara vilka muskler man tränar i följande moment?:

Löpning
Cykling
LängdSkidåkning
Simning
 
Jag är ingen expert, men det finns säkert flera som kan rätta mig här :)

Löpning tränar ju ganska många muskler, men just för skidåkningen är ju det bästa att stötarna från träningen gör att skelettet påfrestas och därmed stimuleras att stärkas. Styrketräning ger ju även samma effekt, till skillnad från simning, längdskidor och cykling där man ej får den viktiga påverkan inför skidsäsongen. Löpning ger väl främst benmuskler, mest framsida lår tycker jag. Vaderna får inte så mycket om man inte kör mycket backar och/eller intervaller. Framsidan av underbenen stärks ju och det är inte dumt för utförsåkningen. Mage, rygg och axlar stärks ju också lite.

Längdskidor tar ju väldigt allsidigt, om vi säger klassisk åkning så kan det ta rätt mycket på benen (både fram- och baksida och vader) och mag- och ryggmuskler om man ser till att staka lite. Höftböjarmuskler får sig ju en genomkörare också. Med skatestilen flyttas arbetet mer över på överkroppen, men det går ju att anpassa tekniken om man vill träna över- eller underkropp mest.

Simning och cykel kan nog någon annan bättre ... Men simning är väl mycket axlar, rygg och bröstmuskulatur och cykel framsida lår + vader?

/Danne
 
Erik_Strid; sa:
Tjena!Jag springer och cyklar en del och till vintern blir det nog att åka i skidspåren.Finns det någon här som kan förklara vilka muskler man tränar i följande moment?:

Löpning
Cykling
LängdSkidåkning
Simning

Pratas mycket om muskler, men tänk på att alla dessa moment är helt utmärkta för motionsträning. Alltså för att optimera syreupptagningsförmågan (och därmed orka mer).

Simmade en hel del i somras (ibland 3½ h i sträck i 08-trakterna)och jag kan säga att min motion är verkligen på topp jämfört med innan sommaren!

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
Erik_Strid; sa:
Tjena!Jag springer och cyklar en del och till vintern blir det nog att åka i skidspåren.Finns det någon här som kan förklara vilka muskler man tränar i följande moment?:

Löpning
Cykling
LängdSkidåkning
Simning

Pratas mycket om muskler, men tänk på att alla dessa moment är helt utmärkta för motionsträning. Alltså för att optimera syreupptagningsförmågan (och därmed orka mer).

Simmade en hel del i somras (ibland 3½ h i sträck i 08-trakterna)och jag kan säga att min motion är verkligen på topp jämfört med innan sommaren!

Mvh
Christopher

Förmodar att du menar kondition....
 
johankse; sa:
Gyllengahm; sa:
Erik_Strid; sa:
Tjena!Jag springer och cyklar en del och till vintern blir det nog att åka i skidspåren.Finns det någon här som kan förklara vilka muskler man tränar i följande moment?:

Löpning
Cykling
LängdSkidåkning
Simning

Pratas mycket om muskler, men tänk på att alla dessa moment är helt utmärkta för motionsträning. Alltså för att optimera syreupptagningsförmågan (och därmed orka mer).

Simmade en hel del i somras (ibland 3½ h i sträck i 08-trakterna)och jag kan säga att min motion är verkligen på topp jämfört med innan sommaren!

Mvh
Christopher

Förmodar att du menar kondition....

sa jag motionsträning? haha, ja! konditionsträning menar jag naturligtvis :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...