Ryggsäck utan bakvikt

De här bilderna har ni sett förr, och i det här fallet får ni tänka bort de två packpåsarna och ramförlängaren, men som ni ser står jag (så rak som min sneda rygg tillåter, bild 1) rak med en här löjligt överpackad Alaska inför en veckas lokalpromenad. Nå, till saken: Inget bakåthäng alls...
Och då har den här bärselelösningen ändå inga toppstramare...

Minns jag rätt så innehåller Alaskan här packningen för en vuxen och två små brorsbarn (som skulle bära sina egna knappa 10literssäckar med varsin termos, varsin kniv - och sina gosedjur, de var tydligen dödsviktiga) - så ska vi gissa nånstans mellan 25 och 30 i min? Riktig ram - som man spänner fast kroppen på - då försvinner säkert 10 av dem ur känslan av bärande.
/Odd
Visa bilaga 35855
Javisst är det så här det skall se ut om man bär 25- 30 kg. Jag blir riktigt nostalgisk! Ramförlängare som man skruvar fast för att den inte skall lossna och en ordentligt modifierad bäranordning (antar jag). Dessutom ett Haglöfsmärke som ser ut som det skall se ut! :)
 
Helt klart ingen tendens till bakåtrotation.

En fråga. I tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/hagloefs-alaska-angaende-storlek.53721/page-2#post-516850 skriver haglöfs att deras Y-bärsystem till den där ramen skall motverka just bakåtrotation. Är det en gimmick eller funkar det som dom säger?

Med Y systemet får du axelremmarna att följa kroppen mycket bättre och kan justera dem ordentligt. Liknande system är idag standard på alla säckar där axelremmarna fäster in långt nedanför axlar men sedan kan stramas upp med en rem en bit ovan eller i höjd med axlarna. Hur det påverkar rotationen exakt kan jag bara spekulera i, men det är säkert positivt då man annars tenderar att spänna axelbanden hårt för att de ska ligga an. Du får dessutom större möjlighet att ha en säck som lutar in mot kroppen. Oavsett så är det en klar förbättring mot system med axelband som fäster in i axelhöjd och inte har den där extra remmen ovan.
 
Tack för era svar!
Hade egentligen gärna testat en gammal ramryggsäck, om inte annat för att känna skillnaden.
Men om man ska leta efter något nytt som kan funka hyfsat. Vilka märken har lite mer framåtböjd form? Hellre hög än tjock och med tyngdpunkten nära ryggen? Jag behöver ca 55 liter och tänker mig inte att lasta så mycket mer än 12 kg (men det är tungt för mig!) Är typ 162 cm så ganska kort. Har ingen butik i närheten med något jättesortiment och jag kan ju inte beställa hem hela webbutiken för att testa!
Läste om exosen ovan och är sugen på att testa den, eller kanske snarare dammodellen. Fler tips?
Ja, 12 kg låter tungt oavsett. Jag är 17 cm/60 kg, tycker att 10 kg är min övre trivselgräns och lyckas hålla mig till det även på sommar/höstturer med tält (proviant för mer än två veckor spräcker gränsen, men äts ju upp snart).
Men jag har, p g a allt mellan medföljande småbarn till transport av klätterprylar, också fått bära riktigt tungt, och det hade jag inte fixat utan en välkonstruerad ramsäck som Alaska. Av någon anledning passade Fjällrävens ramar mig sämre fast jag älskade deras Gyro-bälte, så det är väldigt individuellt. Principen är oavsett, att jag bär hela lasten på höftbältet - allt annat tycker jag är en plåga.

Testa gärna någon klassisk ramsäck för att veta hur det känns, men jag tror inte du ska behöva en sådan för laster kring 12 kg. Nedan exempel på moderna säckar med "halvextern" ram, som jag själv testat och därför vågar uttala mig om. Jag har ju valt bort många andra tänkbara, eftersom jag förutom bra bäregnskaper också vill ha ventilerad rygg och gott om yttre fickor och fästen. Så andra får tipsa om mer avskalade varianter, om det är en sådan du hellre vill ha.

Osprey Exos upplevde jag som mycket välbalanserad, men lastöverföringen till höftbältet var lite för mjuk, vilket började kännas vid just ca 12-15 kg, men det bör ju inte spela någon roll för dina syften. En annan reservation är att jag hade den gamla ljusgrå versionen med tunnare smidigare axelremmar och höftbälte. De nya mer uppolstrade upplevde jag som en försämring, när jag provade i butik. Den mörka färgen är också klart till nackdel (tänk smältande smör i matpåsen).
Osprey har sedan dess kommit ut med Levity/Lumina-serien, som bygger på samma principer med halvextern ram och ventilerad rygg. De väger mindre än Exos och är ljusa i tyget. Jag skulle nog hellre testa någon av dem än "nya" Exos, om jag behövde en ny ryggsäck. De har tyvärr skippat fickor på höftbältet, men det är lätt att köpa till lösa påträdbara, om man vill).
Mammut Creon/Crea Light bygger på samma principer, men har bättre lastöverföring till höftbältet. Ramen går att böja till lite för individuell finanpassning. Den tillverkas tyvärr inte längre, men springer du på någon på rea eller utförsäljning, så kan det vara värt att testa.

Men OBS - att säckarna ovan råkade passa just mig är ingen garanti. Det finns inget annat sätt att veta om en ryggsäck passar just din kropp än att testa. Ta hem några kandidater på öppet köp och/eller med fri frakt & retur, lasta med det du tänkt bära och testa grundligt.
Balansen kan du testa såhär:
- Ta på den fullastade säcken. Ställ in rygglängd m m så att ingen vertikal last vilar på axelremmarna med åtdraget höftbälte. Om det inte alls går - skippa den säcken.
- Lossa nu på axelremmarna, tills ryggsäcken (eventuellt) börjar falla från ryggen (mina säckar gör inte det). Mecka gärna lite med toppstramarna, som troligen bättrar på balansen.
- Gå runt i det läget i en så upprätt ställning som känns naturlig för dig (experimentera gärna med att svanka/puta ut med magen lite extra, i stället för att kröka rygg). Den ryggsäck som kräver minst (eller ingen) "tillhållning" med axelremmarna för att inte falla ut, vinner just den tävlingsgrenen (men det hjälper inte om du inte trivs med den av andra skäl).

Två tankar till:
- Låt dig inte luras av beteckningarna "dam" och "herr". Det är inte alls säkert att "dam" passar just dig. Det gör det sällan på min rygg i alla fall.
- Låt dig inte heller luras av att ett stort/brett/tjockpolstrat bärsytem nödvändigtvis resulterar i en större bärkomfort. jag upplever ofta att det motsatta gäller, eftersom tunna/mjuka remmar och bälten bättre anpassar sig till min kropp.
 
OT
Undvall har gett det rätta svaret. (...)
Bägge har rätt - vi bara pratar om två olika saker :).
Självklart justerar man (omedvetet) för ändrat läge av den sammanlagda tyngdpunkten; dessutom flyttar man den ju från fot till fot, när man går. Men dels är det inte principiellt omöjligt att placera lasten så man kan göra det utan att luta sig fram (man kan t ex bära på huvudet), och dels måste det inte innebära, att själva ryggsäcken faller ut från axlarna vid normal vandringsställning.
Jag väger 60 kg och bär som mest 10 kg till, så min förflyttning av sammanlagd tyngdpunkt blir rätt liten. Jag bär hela lasten på höfterna och justerar därför troligen med en lätt lägesändring av rumpa, mage och ben. Andra behöver kröka ryggen, alt. hänger på en framkagge :).

Men detta säger ju inget om åt vilket håll själva ryggsäcken vill falla, när den väl sitter fast i höftbältet. Alltså var ryggsäckens tyngdpunkt ligger i förhållande till dess bas. Det finns dåligt konstruerade ryggsäckar som kräver plågsamt stort horisontellt mothåll i axlarna för att inte falla ut - och det är det problemet, som beskrivs i trådstarten. Det andra är OT :)

OT på OT:
Jag har faktiskt testat "sherparamen" i Tatra - man fick en middag och generöst romspetsat te, om man hjälpt till att bära upp förnödenheterna till fjällstugan på 2000 m ö h. Klarade inte bråkdelen av gubbarnas lastvikt, men kan i a f intyga att jag varken behövde kröka rygg eller luta mig fram.
 
- Låt dig inte heller luras av att ett stort/brett/tjockpolstrat bärsytem nödvändigtvis resulterar i en större bärkomfort. jag upplever ofta att det motsatta gäller, eftersom tunna/mjuka remmar och bälten bättre anpassar sig till min kropp.
Här har Joanna 100% rätt! Ju mer polstring som behövs på höftbälte och axelremmar för att det inte skall kännas "obra" ju större blir misstankarna om att ryggsäcken egentligen sitter så dåligt att man måste maskera det för köparen på något sätt.
 
OT

Bägge har rätt - vi bara pratar om två olika saker :).
Självklart justerar man (omedvetet) för ändrat läge av den sammanlagda tyngdpunkten; dessutom flyttar man den ju från fot till fot, när man går. Men dels är det inte principiellt omöjligt att placera lasten så man kan göra det utan att luta sig fram (man kan t ex bära på huvudet), och dels måste det inte innebära, att själva ryggsäcken faller ut från axlarna vid normal vandringsställning.
Jag väger 60 kg och bär som mest 10 kg till, så min förflyttning av sammanlagd tyngdpunkt blir rätt liten. Jag bär hela lasten på höfterna och justerar därför troligen med en lätt lägesändring av rumpa, mage och ben. Andra behöver kröka ryggen, alt. hänger på en framkagge :).

Men detta säger ju inget om åt vilket håll själva ryggsäcken vill falla, när den väl sitter fast i höftbältet. Alltså var ryggsäckens tyngdpunkt ligger i förhållande till dess bas. Det finns dåligt konstruerade ryggsäckar som kräver plågsamt stort horisontellt mothåll i axlarna för att inte falla ut - och det är det problemet, som beskrivs i trådstarten. Det andra är OT :)
jo OT men intressant.🙂

Om en ryggsäck inte lätt skulle falla ut från axeln så hade man ju kunnat skippa axelremmarna helt
Som att ställa den på ett hyllplan tätt mot väggen och endast ett par fästpunkter nertill. Och sen banka på hyllplanet för att simulera rörelser från vandringen. Skulle nog börja luta utåt rätt fort gissar jag eftersom det inte finns nåt annat håll den kan falla åt.

Jag har också kort rygg och minsta storleken på säckarna. F.n vandrar jag med 10-12kg i 55l klättersäck utan ventilerande baksida för att sitta tightare. Brukar variera axelremmarna när jag går. ibland hårt och ibland väldigt löst så säcken faller ut och tyngden kommer ännu tydligare på höften. Aldrig burit en säck som suttigt riktigt skönt hela turen. Funderar på att börja ha packningen på huvudet istället.
 
Använder vi olika terminologi? Toppstramarna kallar jag dom remmar som drar in överdelen av ryggsäcken mot ryggen/skulderbalden. Om jag tvingas använda axelremmarna till det så kommer deras infästning i höftbältet göra att vikten omfördelas från höfterna till axlarna vilket jag försöker undvika. (Jag har en ryggsäck utan toppstramare och den skulle varit helt perfekt för mig om den haft det.)
 
HeHe, det här blev ju en super-över-nördig tråd. Självklart att det blir bakvikt om man lastar 10-20 kg med en tyngdpunkt som hamnar någon el några dm ut från ryggen. Alltså så måste man luta sig lite frammåt när man går, så att tyngdpunkten hamnar ovanför fötterna som vanligt. Ganska Självklart, enkel mekanik ! :) :cool:
 
HeHe, det här blev ju en super-över-nördig tråd. Självklart att det blir bakvikt om man lastar 10-20 kg med en tyngdpunkt som hamnar någon el några dm ut från ryggen. Alltså så måste man luta sig lite frammåt när man går, så att tyngdpunkten hamnar ovanför fötterna som vanligt. Ganska Självklart, enkel mekanik ! :) :cool:
Kan instämma, och jag har själv noterat att jag får sämre hållning, lutar mig mer framåt och lägger mer vikt på ryggen när jag bär en tyngre ryggsäck när jag går utan vandringsstavar än med. Något ligger väl i att jag har svårt att veta var jag skall göra av händerna utan stavar, en hand i axelremmen, eller i midjebältet etc...
Sedan jag börjat använda stavar upplever jag att jag får en betydligt mer upprätt gång och avlastar mer mot höfterna vilket skonar ryggen.
 
Tack igen för ert engagemang! Jag tänker mig en inte alltför tung ryggsäck, helst inte så mycket tyngre än 1,5 kg. Jag ska verkligen inte bära sådana vikter att jag behöver något extremt! Tveksamt om jag ens skulle orka lyfta den stora gröna ramryggsäcken på bild tidigare i tråden från marken, än mindre vandra med den, oavsett bärsystem!
Jag har testat bergans helium som det tidigare tipsats om, både den gamla och den nya modellen. Den nya tyckte jag inte fick tillräckligt med tyngd på höfterna. Den gamla hade tyvärr för lång rygg så axelremmarna glappade även vid kortaste rygginställning. Det var synd för det var annars en av de bästa jag testat. Det är väl anledningen till att jag också försöker hålla mig till damvarianter. Herrmodeller (eller unisex), iaf de med one size rygg, har ofta inte möjlighet att ställa ryggen kort nog.
 
Att gå är ett kontrollerat roterande framåtfall. Någon som har en avvikande mening? D v s vi nyttjar gravitationen för att få fart framåt och kunna växla framfot.
Vid tillräcklig last sjunker vi ner i underlaget utom på hälleberget. Komfortabel vikt varierar men max för seende vandring brukar vara ca 1/6 av egenvikten. Vad man kan bära är ointressant då att detaljstudera var nästa fotisättning skall ske tar bort det mesta av naturupplevelsen.
Därför brukar övergången till lättpackning vara mest en storartad upplevelse, ungefär som en gråstarrsoperation.

go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.