Ryggsäck passform

Tack för att synpunkter, har testad att enbart lasta 20 kg och höja höftbältet 1-2 dm , problemet kvarstår, då drar jag slutsatsen att säcken för liten trots allt. Behöver nog ha en del av lasten över axelhöjd för att inte tippa bakåt , samtidigt som bältet måste nå ner till höften vilket det inte gör. Så det får bli att gå tillbaka till butiken och fixa en större säck, både Berghaus och Norröva ser rejält stora ut, drog mig lite för att köpa den typen av säck för att slippa ser ut som ett kompani norrlandsjägare när man promenerar bohusleden eftersom jag vill ha den till det också förutom marschträningen men man får väl gå på bekvämlighet främst :)

Du behöver en riktig rejäl ramryggsäck! En Alaska i blått med modernt bärsystem...
Långt från möpjägeriet med blått... /Odd

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns sprayfärg :) Men allvarlig, för att få till ryggsäcken så måste toppremmarna vara i minst plan med dina axlar. Annars kommer de obönhörligen att lyfta säcken i varierande grad och därmed belasta axlarna.

Bergans har lite mer "civila" varianter av sina stora säckar tror jag. Men även Haglöfs och Fjällräven borde ha. Som någon nämnde så en ramsäck kanske funkar bättre för dig. Där brukar det gå att montera av säcken och då kanske det är fullt möjligt att färga den svart iaf om man inte gillar den gröna kompanifärgen.

Vid tung/extremtunglast

Man skall ha tyngre grejer högt och nära ryggen.Ryggsäcken skall också sitta slimmad längs ryggen.Man skall lasta på höjden , absolut inte bakåt.

En säck som medger detta är Bergans Alpinist 110 och 130.

Jag har gått med 35kg 47km på ett dygn , jag har burit 59kg* under kortare distanser på en mil.
Vid vikter på 20kg har jag kunnat jogga i praktiken 3 mil efter sådana marcher i flera veckor efteråt...

Jag kör med Bergans Alpinist 110 med topplocket Escape 2
när det skall lastas mycket , ryggsäcken är närmare 150cm hög i maxad setup.

*Trampa fan inte snett med en 1,5m rygga med nästan 60kg , man åker dit det börjar luta - haha.

Editering , hitta bilder när den har 59kg inför förra sommarens runda

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    41 KB · Visningar: 455
  • 2.jpg
    2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 593
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar