Ryggsäck och blött tält

Jag brukar antingen förvara tältet på högkant i ryggsäcken, eller i en vattentät packpåse under locket, vilket på min Berganssäck fungerar utan problem. Sen är min tältduk ganska bra impregnerad så det brukar bara vara att skaka lite, så försvinner det mesta av vätan.

/David

Tack för alla svar

Kul att få lite hjälp att fundera. Jag ska nog titta efter lätta vattentäta påsar. Alternativet kan ju vara att hänga tältet eller i alla fall yttertältet i sin påse över, under eller på sidan av ryggsäcken. Jag får pröva mig fram och se vad som passar mig bäst, när jag väl har bestämt mig för vilken ryggsäck det ska bli.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Tack för alla svar

mikeon; sa:
Kul att få lite hjälp att fundera. Jag ska nog titta efter lätta vattentäta påsar. Alternativet kan ju vara att hänga tältet eller i alla fall yttertältet i sin påse över, under eller på sidan av ryggsäcken. Jag får pröva mig fram och se vad som passar mig bäst, när jag väl har bestämt mig för vilken ryggsäck det ska bli.

Skaffa sopsäckar och använd som fuktspärr. Billigt och bra och väger inte många gram.

/J

Re: Re: Tack för alla svar

joru; sa:
Skaffa sopsäckar och använd som fuktspärr. Billigt och bra och väger inte många gram.
/J

Instämmer att soppåsar fungerar ganska bra, är billiga och lätta - men vid längre turer blir det lätt småhål och revor.

För övrigt verkar inte Tatonkas lätta vattentäta packpåsar finnas längre på Naturkompaniet, som någon tidigare påstod. Nu är det tyngre doningar som gäller...

Re: Re: Re: Tack för alla svar

pecka; sa:
joru; sa:
/J

Instämmer att soppåsar fungerar ganska bra, är billiga och lätta - men vid längre turer blir det lätt småhål och revor.

För övrigt verkar inte Tatonkas lätta vattentäta packpåsar finnas längre på Naturkompaniet, som någon tidigare påstod. Nu är det tyngre doningar som gäller...

Dubbla sopsäckar löser det problemet. Om tyngre hårdvara ändå önskas så är Klättermusens innersäck till Mjölner 100 både stor och lätt och tät.

J

Tatonka

pecka; sa:
.....
Den "någon" som påstod det var jag. Senast förra veckan var jag inne på Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm och då fanns Tatonkas säckar.

Re: Tatonka

Var inne på sportsnet och tittade. Verkar både lätta och intressanta. Får försöka komma till Stockholm och kolla in dom på Naturkompaniet innan de tar slut :)

Re: Re: Re: Re: Tack för alla svar

polarhund; sa:
Är själv ute efter en ny lätt vattentät packsäck och såg att Tatonkas lätta säck finns på http://www.sportsnet.se.

/Jesper
Stort tack för tipset! En liten kommentar dock: De säljs även på http://www.globetrotter.de och där finns även några omdömen från köpare inlagda. En köpare nämner att säckarna inte verkar helt vattentäta vid ihållande regn. Låter lite oroande...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips