Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan?

Kort återkoppling. Nej, mina höfter kommer inte alls överens med höftbältet! Jättesynd då ryggsäcken i övrigt lovade så gott... Hur jag än försöker spänna och justera så känns det som att det bara är en liten del av höftbältet som ligger ann mot höften. Det känns som att höftbältet är så här: | | när det skulle behöva vara så här: / \ om ni kan förstå vad jag försöker beskriva. Och det tycker jag är lite underligt. Jag har inte ”typiska tjejhöfter” och kan allt som oftast ha herrbyxor. Ryggsäckar för män brukar sitta bra vad avser avbärarbälte men lämna en del att önska i bröstregionen... Avbärarbältet på den här säcken borde väl vara mera anpassat för sluttande höfter...?

Nåja...jakten går vidare. Har provgått med makens ryggsäck (som jag tror är en Berghaus Vulcan typ 100 liter, sjukt stor hur som helst) i ren frustration. Den sitter helt ok men är på tok för stor. Jag ska kika lite mer på de förslag som givits här i tråden. Tack för alla tips!
Du har alldeles rätt när det gäller hur höftbältet borde vara "skräddat". Inte ens vi män har raka höfter. Jag vet att jag sett en del höftbälten som är formade som du önskar men kommer inte på något på rak arm. Det finns ett märke som heter Aarn som har en modell som heter Mountain Magic. Där kan du justera bältet på höftbenen och också vinkla in det ovanför höftbenen med separata remmar. Dessutom går man helt rak när man vandrar ( i stället för att luta framåt) eftersom viktfördelningen är balanserad med hjälp av frontfickor. Finns att köpa hos några som heter Sqoop i Norge:https://sqoop.no/produkt/aarn-ryggsekk-mountain-magic-55l-4312-l-ny-modell/

Det är den enda ryggsäck jag använder numera. Helt "outstanding"!
 
Nåja...jakten går vidare. Har provgått med makens ryggsäck (som jag tror är en Berghaus Vulcan typ 100 liter, sjukt stor hur som helst) i ren frustration. Den sitter helt ok men är på tok för stor. Jag ska kika lite mer på de förslag som givits här i tråden. Tack för alla tips!

Det låter som din erfarenhet av säckar med extern ram är ganska begränsade så jag skälle vilja rekommendera dig att kika på dessa lite mer ingående.
Som någon redan nämnt är framförallt de äldre (1970ish) som inte har så överarbetade säckar förvånansvärt lätta.

Det felet som många gör när överväger ramryggsäckar som inte är vana vid dem är att de ser varje rygga som ett färdigt koncept likt de anatomiska ryggsäckarna där man tvingas svälja hela med hull och hår.
På en ramryggsäck har du full frihat att själv montera de axelremmar och det avbärarbälte som du tycker passar din kropp bäst eller byta ut jälva säcken (eller säckarna) efter behag.
Se det som ett system med kläder där du anpassar efter det du ska göra.

Om du har en räck med bra axelremmar och avbärarbälte som passar för dig så kan dessa oftast enklet anpassas för att passa på en ram. If it works, don't fix it!

Om du ska börja i någon ände och kika på ramryggsäckar så är det tyvärr så att ramryggsäckar i nyproduktion är ganska dyra saker men som tur är har framförallt fjällräven och haglöfs under decenier fyllt svenska folkets vindar med ramryggsäckar i utmärkt kvalite som man ofta kan få för 100-300kr på lokala myrorna ed alternativt på blocket.
Om du ska börja någonstans med någonting som hyffsat följer dina specar och är lätt att få tag i skulle jag rekommendera att köpa hem en haglöfs skarja, detta är en ganska enkel ram men rejält byggd (utan att vara tung) och har en generös sk "tälthylla". Själva säckarna kommer oftast i två huvudvarianter, en som bara har sidfickor och en som också har en rejäl ficka på fronten (inga av dessa inkräktar på huvudsäckens utrymme). vissa har snölås och vissa har det inte, det är en smaksak men man kan ju alltid ta bort dem om man stör sig på dem så varför inte skaffa en sådan.
Ofta har skarjorna trevliga axelremmar men bristande höftbälte (om alls) så detta behöver man ofta byta ut.
Storleken på huvudsäcken är ca 50L men med en packpåse under blir detta fort 80L.

En snabb sökning på blocket gav detta:
(Men du kan troligen få den för halva det priset på myrorna om de bara råkar ha en inne just då.)

Om man inte är så pysslig av sig och gillar att bygga ihop sin egen ryggsäck så kan man ju alltid ta hjälp av någon, jag har tappat räkningen på hur många personer jag "byggt" ramrygga åt.
 
Det låter som din erfarenhet av säckar med extern ram är ganska begränsade så jag skälle vilja rekommendera dig att kika på dessa lite mer ingående.

Om du ska börja i någon ände och kika på ramryggsäckar så är det tyvärr så att ramryggsäckar i nyproduktion är ganska dyra saker men som tur är har framförallt fjällräven och haglöfs under decenier fyllt svenska folkets vindar med ramryggsäckar i utmärkt kvalite som man ofta kan få för 100-300kr på lokala myrorna ed alternativt på blocket. Om du ska börja någonstans med någonting som hyffsat följer dina specar och är lätt att få tag i skulle jag rekommendera att köpa hem en haglöfs skarja, detta är en ganska enkel ram men rejält byggd (utan att vara tung) och har en generös sk "tälthylla". Själva säckarna kommer oftast i två huvudvarianter, en som bara har sidfickor och en som också har en rejäl ficka på fronten (inga av dessa inkräktar på huvudsäckens utrymme). vissa har snölås och vissa har det inte, det är en smaksak men man kan ju alltid ta bort dem om man stör sig på dem så varför inte skaffa en sådan.

När jag kikat på bilder på nätet så tror jag att det var en Alaska jag provade för ganska länge sedan. Det jag störde mig på var att ramen gick upp över nackhöjd, att jag inte kunde luta huvudet bakåt. Jag fick liksom gå med huvudet lätt framåtböjd, kände mig låst och framåttryckt. Har dock för mig att ryggsäcken i övrigt var ok. Lätt att slämga över huvudet när man skulle ta på sig den. Och att man kunde trycka ner den i marken för att få den att stå stadigt mha ramens nedre utskjutande delar. Alltså ingen böjd metallstång böjd utåt. Det fanns en stor packpåse nederst som man enkelt kunde ta loss och utanpåliggande fickor. Stämmer mina minnesbilder av modellen?

Det jag inbillar mig är att en ramryggsäck är tung, att ramen liksom är ”extra” utöver en ”vanlig ryggsäck”. Stämmer det?
 
Jag har båda varianterna av Skarja, och den utan frontfickan har jag för mig väger 1500-1600 g och den andra något mer.

Jag gillar nostalgikänslan med dem och att man inte behöver va så försiktig vid hanteringen, men nackdelen är avbärarbältet som inte är nåt vidare, försökt sätta på andra men inte lyckats.
 
När jag kikat på bilder på nätet så tror jag att det var en Alaska jag provade för ganska länge sedan. Det jag störde mig på var att ramen gick upp över nackhöjd, att jag inte kunde luta huvudet bakåt. Jag fick liksom gå med huvudet lätt framåtböjd, kände mig låst och framåttryckt. Har dock för mig att ryggsäcken i övrigt var ok. Lätt att slämga över huvudet när man skulle ta på sig den. Och att man kunde trycka ner den i marken för att få den att stå stadigt mha ramens nedre utskjutande delar. Alltså ingen böjd metallstång böjd utåt. Det fanns en stor packpåse nederst som man enkelt kunde ta loss och utanpåliggande fickor. Stämmer mina minnesbilder av modellen?

Det jag inbillar mig är att en ramryggsäck är tung, att ramen liksom är ”extra” utöver en ”vanlig ryggsäck”. Stämmer det?
Det låter som en Alaska/grönland du testat, en av de tygnsta ramryggsäckar som gjorts för civilt bruk.
Alaska/grönlandsramarna är nitade istället för svetsade och av fyrkantiga rör (bortsett från ramförlängningen men den är ovanlig), ganska lätta att känna igen.

Nej, det stämmer inte att då bara lägger till vikten av en ram.
På en ramryggsäck gör ramen väldigt mycket av det som en anatomisk ryggsäck annars måste göra antingen genom att vara formad rätt och sen välpackad eller genom interna ryggskenor osv.
En ramryggsäck är lika bär-riktigt om du så bara tejpar fast några sopsäckar på den att bära i (inget jag rekommenderar av andra anledningar, men bärkomforten är inte en av dem).

Jag testvägde ett par skarjor jag hade liggande här för ev kommande projekt, en ren ram utan säck men med fullt bärsystem vägde 1,19kg och en fullt kittad ram+säck med undantag för avbärarbältet vägde 1, 58kg.
Vägde även kamratens ramrygga som är byggd på en skarja men seriöst uppgraderad (toklånga remmar, modernt avbärarbälte, extra (komprimerbar med 5 remmar!) packpåse och lite annat...bedömt 80-90 liters rygga nu med sjukt bra komfort. Den kom upp i hela 2,2kg.
Inga vikter att rygga undan inför direkt även om de inte är fjäderlätta.

Vill man ha lättare kan man bygga på en del av fjällrävens tidigare ramar, tunnare och smäckrare men inte lika robusta och ofta med ingen eller lite 'tälthylla'
Min bedömning att en sådan kan man lätt få ned till ca kilot för en komplett 70l rygga om man syr en ny säck i moderna material.
(Min ramrygga för kortare men lyxiga helgturer med plats för mycket fotoutrustning och med modernt avbärarbälte, två separata säckar (40+50l bedömt) i grov bomullscanvas (!!) väger ca 1,3kg.)

En sak som inte nämnts är att du kan få en enastående ventilation över ryggen på en ramryggsäck som är sjukt skönt när det riskerar blir svettigt!
 
Såhär välventilerad är ryggen på ovan nämnda rygga som jag inte har några problem att packa över 20kg.
Bara några linor som håller ryggen från ramen och låter ryggen andas väldigt väl!
16138184530978968649164449916249.jpg
 
Jag har precis en sådan Karrimor som du, liksom en Shosho och Alaska ramrygga. Karrimor är lätt men inte lika robust...

En ramryggsäck är fantastiskt bra som beskrivet ovan i det att flexibiliteten är total. Det finns massor och Fjällrävens med runda alurör är lätta.
 
Tillbringade kvällen igår åt att återigen titta på friluftsåterförsäljarnas hemsidor. Det finns liksom ingen ryggsäck som ropar ”köp mig!”...

Sen bildgooglade jag lite. Hittade den äldre Lundhags Motion 60. Men de verkar vara ganska så tunga... Någon som har erfarenhet av dessa säckar?
8B0A09E1-5F35-45D2-8423-BCB874CE8357.jpeg
 
Hej igen. Jakten på ryggsäckar har gått vidare. Nu har jag ”råkat” köpa på mig två ryggsäckar.

Den ena är en äldre Haglöfs Matrix 50. Har inte lastat den än men den sitter skönt på kroppen och har möjlighet att spänna olika på avbärarbältet, likt det Stordrulen beskriver i inlägg 35. Inga utanpåliggande sidofickor men det kanske jag kan få till på något sätt...

Den andra är spontaninköpt efter inspiration/uppmaning i den här tråden. Det är en äldre Haglöfsryggsäck som jag tror är modifierad. Kan det vara en Skarja? Ni proffs här - upplys mig!
8FAD8543-4EE5-452F-BDA1-152A72A3CE8C.jpeg
 
Nu har jag testvandrat mitt senaste fynd; en Haglöfs scout (tack Odd för hjälpen med att lista ut vilken modell det är!) Och jag måste säga att jag är imponerad! Det Fabian skrev om ventilation kan jag verkligen hålla med om, när det blåste blev det nästan kallt på ryggen av draget. Och när jag vägde säcken så blev det exakt 2kg. Jag fyllde säcken med sovsäck, tält, liggunderlag, vatten, kläder mm, tror det kan ha landat på drygt 10kg (en bit från fjällvandringsvikt...). Axelremmarna satt förvånansvärt bra, inget tryck mot brösten. Och nacken hindrades inte av ramen, kan ha att göra med att den är böjd just där. Avbärarbältet sitter nog lite för lågt (eller min rygg är för kort 😉) så nu ska jag bara lista ut hur jag kan flytta det...
1D71D305-7908-4885-B62D-856ED1B2D820.jpeg

Jag ska plocka ihop utrustning motsvarande en tre/femdagars fjällvandring med barnen och provgå en gång till. Men som sagt hittills är jag bara imponerad! ”Oh, I once was lost, but now I`m found. Was blind but now I see..”
 
Nu har jag testvandrat mitt senaste fynd; en Haglöfs scout (tack Odd för hjälpen med att lista ut vilken modell det är!) Och jag måste säga att jag är imponerad! Det Fabian skrev om ventilation kan jag verkligen hålla med om, när det blåste blev det nästan kallt på ryggen av draget. Och när jag vägde säcken så blev det exakt 2kg. Jag fyllde säcken med sovsäck, tält, liggunderlag, vatten, kläder mm, tror det kan ha landat på drygt 10kg (en bit från fjällvandringsvikt...). Axelremmarna satt förvånansvärt bra, inget tryck mot brösten. Och nacken hindrades inte av ramen, kan ha att göra med att den är böjd just där. Avbärarbältet sitter nog lite för lågt (eller min rygg är för kort 😉) så nu ska jag bara lista ut hur jag kan flytta det...
Jag ska plocka ihop utrustning motsvarande en tre/femdagars fjällvandring med barnen och provgå en gång till. Men som sagt hittills är jag bara imponerad! ”Oh, I once was lost, but now I`m found. Was blind but now I see..”
Ventilationen på en ramryggsäck är i många fall suverän, jag upplever samma på en gammal Fjällräven jag har. Men det blir en del meckande ibland på fjället med en sådan konstruktion, man får justera här och där. Och så får man passa sig för vassa stålringar och annat som kan göra hål i tältet när man lägger in ryggsäcken. Men det känns frestande att ta fram den gamla säcken igen och se om jag kan förbättra den med nya, fiffiga lösningar. Som Fabian har skriver så är en ramryggsäck inget färdigt system en gång för alla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...