Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan?

Hej, nej, den är på 60 liter , vill nog både jag ch tillverkaren Savotta påstå, dessutom så lämnar Savotta 5 års garanti.
Sedan så har Savotta andra ryggsäckar mm, så var och en kan välja efter tycke, smak och behov.
External dimensions: height 65 cm, width 50 cm, depth 25 cm.
Capacity: approximately 60 l.
Weight: approximately 2.00 kg.
Material: 1000D Cordura
Frame: DUR aluminium.
Colour: olive green.

Jag är inte helt säker på måtten - men jag gillar min. Jag har använt den i några år (och bl.a. skrivit en recension om den här på Utsidan) och tycker att den - för mig - är lagom för någon övernattning och sådär. Locket är ju _väldigt_ överdimensionerat och tillåter (kraftig) överpackning. Den har en intern ram i aluminium - som jag själv gillar - men som givetvis går att plocka ur om man av någon anledning skulle tycka att man behöver. Jag brukar i samma ficka där ramen sitter i lägga i min vätskeblåsa.

Vad jag _verkligen_ gillar med sidofickorna är att den ena har en längsgående dragkedja, medan den andra är mer "klassisk" med endast öppningen uppåt. Vidare finns det kanal bakom den ena sidofickan, för att t.ex. köra ned en yxa eller vandringsstavar eller sådär, om man känner att man behöver.

Jag minns inte längre vad priset på Rajapartio är - men minns att de var rätt dyra när jag kom över min. Jag vann min i en tävling hos en finsk återförsäljare - men jag minns att jag då tänkte att jag nog inte skulle satsat på en sådan ryggsäck om jag behövt betala den själv. Nåväl. Sidofickorna är av "klassisk" modell - utan bälgar och elände - det mesta packas i "huvudfacket" som är tämligen väl tilltaget- och den har ett "undre fack" för att ha saker lätt tillgängligt.

En alltigenom väl genomtänkt säck, med en del bra funktioner - och som jag verkligen kan rekommendera - men jag tror som andra skrivit att den är ganska långt från 70 liter. Däremot - DEN HÅLLER.
 
 
På Fjällräven Singi (finns i olika storlekar) så kan du montera valfritt antal fickor.


 
hej,,,,den engelska tillverkaren Snugpak har några ryggsäckar som är ca 70 liter ihuvudsäcken med tillhörande extra extra fickor för utanpåliggande montage. I Sverige säljs dessa av bla Outdoorexperten i Västerås.
 
Ja men titta! Jag gillar ju stilen på fjällrävens saker, har bla en Kajka jr som är en egen favorit som dagturssäck. Ryggsäcken är ju inte i lättaste laget men med barnen behövs även slittålighet. Fast...48+4+4 blir mindre än de 65 liter jag har för närvarande...
 
Ja men titta! Jag gillar ju stilen på fjällrävens saker, har bla en Kajka jr som är en egen favorit som dagturssäck. Ryggsäcken är ju inte i lättaste laget men med barnen behövs även slittålighet. Fast...48+4+4 blir mindre än de 65 liter jag har för närvarande...

Om du kan tånka dig ram finns ju de gamla klassikerna från Fjr. Med bärbälte väger de ca 2 kg och du packar 70L i säcken med gott om plats över för tält mm. "Trader" har fyra ytterfickor och två i locket.

Seekoutside.com har lätta säckar som kan byggas ut med extra fickor, men...dollarkursen...ack...

//J
 
Om du kan tånka dig ram finns ju de gamla klassikerna från Fjr. Med bärbälte väger de ca 2 kg och du packar 70L i säcken med gott om plats över för tält mm. "Trader" har fyra ytterfickor och två i locket.

Jag trodde de var betydligt tyngre! Där ser man... Provade en ramryggsäck (Alaska?) när jag var typ 18år, var inte alltför imponerad då men man är ju inte bättre än att man kan ändra sig och bli frälst. Det knöligaste då var att få plats med den bra på tåget till fjälls, den fastnade liksom överallt. Och att jag var rädd att fastna i tälttyget när jag drog in den i tältet för natten...
 
Jag trodde de var betydligt tyngre! Där ser man... Provade en ramryggsäck (Alaska?) när jag var typ 18år, var inte alltför imponerad då men man är ju inte bättre än att man kan ändra sig och bli frälst. Det knöligaste då var att få plats med den bra på tåget till fjälls, den fastnade liksom överallt. Och att jag var rädd att fastna i tälttyget när jag drog in den i tältet för natten...

Ja, det är skillnad mellan Fjr och Haglöfs gamla ramisar, Fjr väv var betydligt lättare i standardversion, liksom bärremmarna och höftbälte, t o m näten som sitter på ryggsidan och håller ryggen fri mot ramen var lite nättare :).

//J
 
Tänkte bara skriva en rad om att jag har köpt en ryggsäck; en Osprey Ariel AG 65 (https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/ariel-ag-65). Planen är att använda packfickor som stoppas ner i sidofacken för att alla småsaker inte ska försvinna. Har bara provpackat den med 1,5 liters pet-flaskor och hushållspappersrullar, inte gått mer än inomhus. Återstår att se om mina höfter kommer att gilla avbärarbältet... I övrigt verkar det vara en spännande ryggsäck!
 
Tänkte bara skriva en rad om att jag har köpt en ryggsäck; en Osprey Ariel AG 65 (https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/ariel-ag-65). Planen är att använda packfickor som stoppas ner i sidofacken för att alla småsaker inte ska försvinna. Har bara provpackat den med 1,5 liters pet-flaskor och hushållspappersrullar, inte gått mer än inomhus. Återstår att se om mina höfter kommer att gilla avbärarbältet... I övrigt verkar det vara en spännande ryggsäck!

Lite sent kanske...men, men.

Om du har "öppet köp" och det visar sig att du inte trivs med avbärarbältet så har Klättermusen Grip som jag tipsade om ovan en lite för mig ovanlig lösning för anpassning av detta.

Man kan spänna åt över halvan och undre halvan var för sig så man kan få ett jämt tryck mot höfterna.

1608996974575.png
 
Tänkte bara skriva en rad om att jag har köpt en ryggsäck; en Osprey Ariel AG 65...Återstår att se om mina höfter kommer att gilla avbärarbältet...

Kort återkoppling. Nej, mina höfter kommer inte alls överens med höftbältet! Jättesynd då ryggsäcken i övrigt lovade så gott... Hur jag än försöker spänna och justera så känns det som att det bara är en liten del av höftbältet som ligger ann mot höften. Det känns som att höftbältet är så här: | | när det skulle behöva vara så här: / \ om ni kan förstå vad jag försöker beskriva. Och det tycker jag är lite underligt. Jag har inte ”typiska tjejhöfter” och kan allt som oftast ha herrbyxor. Ryggsäckar för män brukar sitta bra vad avser avbärarbälte men lämna en del att önska i bröstregionen... Avbärarbältet på den här säcken borde väl vara mera anpassat för sluttande höfter...?

Nåja...jakten går vidare. Har provgått med makens ryggsäck (som jag tror är en Berghaus Vulcan typ 100 liter, sjukt stor hur som helst) i ren frustration. Den sitter helt ok men är på tok för stor. Jag ska kika lite mer på de förslag som givits här i tråden. Tack för alla tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...