Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan?

Kan vara värt att kolla in ryggsäckar från Gregory, t ex Maven för kvinnor. Finns i flera olika storlekar. Två fack i topplocket och visserligen inga slutna sidofickor, men du kan öppna hududfacken från sidorna vilket kanske kan kompensera till en del. Och så finns det öppna rymliga mesh-pockets vid sidorna och baktill. Är inte så tung heller (dock ingen light-weight ryggsäck). Min fru är mycket nöjd med den och brukar snabbt hitta sina grejer på sina specifika ställen i ryggsäcken.
 
Tack för förslaget! Kan man fästa något utanpå säcken? Tänker på tältet. Tycker remmarna ser klena ut...

Hej,

Tanken med en lätt / ultralätt ryggsäck är nog inte att belamra den med allsköns utrustning utan välja en storlek som är anpassad till vad som skall med i säcken. Remmarna är till för att säcken skall behålla sin form när den är `hårt´ packad och jag gissar att en rem klarar 300 kilo i draghållfasthet. Visst kan man fästa typ Tevor på säcken men inte så mycket mer. Jag har ett Helsport Ringstind Superlight 1-2 i min säck och det är också mycket litet och lätt.

Ett förslag är att du går upp lite i storlek så din utrustning får plats i säcken, till exempel Exped 70 Thunder som dock väger nästan halvkilot mer men är lite mindre `extrem´.

 
Jag hade samma önskemål när jag köpte ny. Dessutom ville jag att den skulle vara minst 70 liter vilket reducerade valmöjligheterna om man vill ha dammodell. Fjällrävens 3-kilosryggsäckar gick bort, Osprey, Bergans mm passade inte alls på min rygg.

Till slut hittade jag den för mig perfekta ryggsäcken: Arc'teryx Altra 72 LT, (som är 75 liter i storlek long, och väger 2350) som... såklart har hunnit utgå...

Kanske finns nya modeller av detta märke?

Uppskattar det rörliga avbärarbältet som också kan låsas samt att ryggskenorna kan bändas till utifrån ens ryggform. Mycket fina och flexibla packmöjligheter.

Jag uppskattade sidofickor för att kunna förvara termos stående. Men jag har vant mig vid nya packsystem. Denna har istället två rejäla sidofickor nertill, som kan nås under vandringen.

Om jag skulle köpa nytt idag skulle jag kolla om Arc'teryx har någon ny modell. Gillar min som tusan.
 
en del militärliknande ryggsäckar har sidofickor eller mollesystem för att fästa egna fickor och grejer i. Kan inte ge nåt exempel fn men sett dem på röda stjärnan, army gross och liknande butiker. Troligen inga lättviktsgrejer dock.
 
Packfickor är något som jag alltid vill ha på mina ryggor. Alltsedan den första ryggan, en fjällräven som jag köpte i början på 70-talet och då det var standard.
I packfickorna har jag lite smått och gott som man då lätt kan ta fram under vandringen eller skridsko-/ skidturen. Tex regnkläder, 1a hjälpen, rep-grejor, nötter-russin å kastlina (kastlina som är obligatoriskt vid långfärdsskridskoåkning) mm. Jag har i dagsläget flera ryggsäckar Klättermusen 2 st å 1 Exped för olika typer av uteaktivitet. Ingen av dessa hade utanpåliggande packfickor vid inköp. Men jag visste vid inköpen att det enkelt gick att fästa lösa packfickor på sidorna av säcken.
Tidigare sålde Klättermusen lösa packfickor men det har man slutat med men det finns andra som säljer lösa packfickor på nätet. Sedan kan man ofta återanvända packfickorna från en gammal i övrigt utsliten säck till den nya.
 
Militära ryggsäckar kan ge dig exakt vad du behöver, dock kommer det bli dyrt innan du har de fickorna samt tungt.
Har du kikat på Fjällräven Kajka? 2 lungor, 2 toppfack, 2 mesh på sidan samt 2 i bärbältet. Dessutom öppningsbar framsida. Minus är tyvärr priset, men det är en ganska vanlig säck och går nog att hitta begagnad.
Mvh
 
Den är på 36+10+2x1 liter dvs 38 rätt långt från 70.
Hej, nej, den är på 60 liter , vill nog både jag ch tillverkaren Savotta påstå, dessutom så lämnar Savotta 5 års garanti.
Sedan så har Savotta andra ryggsäckar mm, så var och en kan välja efter tycke, smak och behov.
External dimensions: height 65 cm, width 50 cm, depth 25 cm.
Capacity: approximately 60 l.
Weight: approximately 2.00 kg.
Material: 1000D Cordura
Frame: DUR aluminium.
Colour: olive green.
 
Så dyrt behöver det inte bli men de flesta säckarna är ganska tunga. Lättast i förhållande till volym är nog berghaus crusader med 110 l och ca 3 kg. Det är för de flesta lite onödigt stort men plockar man bort topplocket och lite annat kan man få bort gissningsvis mer än 0,5 kg (jag har inte vägt locket). Anledningen att jag tar upp säcken här är däremot mest för sidofickorna. Sidofickorna rymmer 10 l och väger ca 270 g styck men då är de löstagbara och fästs med blixtlås. Skulle man ta man bort de kraftiga blixtlåsen, halvera volymen och sy direkt på en säck med säg 500 denier väv kan det inte handla om många gram extra dvs det är antagligen inte vikten som gör att tillverkare inte använder sådana fickor.
Om jag gissar så beror det antingen på mode eller att flesta säckarna idag inte håller för de möjliga belastningar som kan uppstå.
Tidigare ramsäckar hade ofta tre eller t o m fyra fickor och en vanlig variant var en stor ficka på ena sidan och två "mindre" på andra sidan.

För att inte vara totalt offtopic så är det här en säck med fasta sidofickor och som är gjord i samma stil som karrimore tidigare hade.
Tyvärr har jag inte provat den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...