Ryggsäck Lundhags

Ska köpa ny vandringsryggsäck och har hört mycket bra om Lundhags, samt att den satt fantatiskt skönt på mig.

Väljer dock mellan vanliga V-series på 60 liter och den nya Motions-serien på 65 liter. Är det någon som vet varti skillnaden ligger?

Är det värt en prisskillnad pa 1100 kronor?

Tacksam för tips!!
 
En tung och dyr härsken iller med avancerat bärsystem.

V-serien har fått många bra omdömen, den verkar riktigt prisvärd.

Motionserien är mer avancerad i bärsystemet, och mer strippad i själva säcken, något som ju borde vara fördelar. En annan fördel är att de i år förutom diskofärger även har den i ryggsäcksfärger.
Men jag tycker själv (utan att ha använt den) att den förutom att vara sanslöst tung verkar vara lite väl dyr.

Sen luktar vävarna i Lundhags nya serier härsken iller - vi har en Rollo i hushållet som skulle behöva just lite roll-on. :)
 
Prisvärd eller härsken iller?

Är det alltså en tung säck, insåg jag inte. V-serien väger 3100 g, Motion 3600 g. Märker man skillnaden? Vad är normalt egentligen?

Du tycker alltsa att V-serien är ett bättre köp, beroende på priset? Är det stor skillnad i bärsystemet?

Kan du rekommendera några andra alternativa säckar? Klättermusen är för dyra, har kollat på Osprey, men ingen som vet något om dem, inte ens försäljare..

Förvirrad...
 
Jag har precis köpt Osprey Cresent 90. Har sedan tidigare en Osprey Ceres 38. Jag har inte hunnit testa cresent säcken än men den verkar hur bra som helst. Ceres säcken är mkt bra, den har jag testat under vintern.

Det är detaljerna som gör Osprey säckarna!! Allt har de tänkt på (tror jag iaf). Men det är ganska många spännen som måste dras åt innan säckarna sitter bra. Det är dock det ända negativa som jag kan hitta på dem.

/Gustaf
 
Osprey, var?

Var har du köpt Osprey-säcken?

Innan man beställer på nätet vill man ju klämma och känna... gärna med pesonal som har erfarenhet av grejorna.

Med Osprey kan man väl dessutom beställa olika storlekar, både på rygglängd och höftbälte?

Är nu i Österrike fram tills början av juni, ingen som vet här, är sen i Skåne, Kristianstad, resten av sommaren.
 
Tack

Tack, ska söka på Osprey.

Har nu även sökt efter åsikter om Lundhags Motion-series mot V-series men inte hittat nagot bra.

Tacksam för tips..
 
Re: Prisvärd eller härsken iller?

Pollan (Patrik Paulsson) skrev:
Är det alltså en tung säck, insåg jag inte. V-serien väger 3100 g, Motion 3600 g. Märker man skillnaden? Vad är normalt egentligen?
En 60-literssäck som väger nästan fyra kilo är i alla fall inte normalt. Det är minst ett kilo för mycket.
Även om det kanske inte märks jättetydligt så är det ett helt onödigt kilo som man ju inte får något för, jämfört med andra tillverkare.
Det är helt enkelt "inte premium", vilket priset försöker vara. Man ska ha höga krav på en så dyr säck.

Tänk så här: om själva säcken väger ett kilo mindre kan du ta med dig ett extra kilo mat. Ser du ett kilo oxfile framför dig? Eller potatismos för flera veckor...


Du tycker alltsa att V-serien är ett bättre köp, beroende på priset? Är det stor skillnad i bärsystemet?
V-serien framstår som en prisvärd säck eftersom många prisar just bärsystemet, särskilt avbärarbältet.
Motion har förmodligen ett liknande bälte, men dessutom är det fritt upphängt, vilket gör att säcken sitter skönare när man går (säcken lutas inte när höften lutas i steget).

Kan du rekommendera några andra alternativa säckar?
Förvirrad...
Andra prisvärda (= bra men inte så dyra) säckar:
Haglöfs SEC (beprövad och förfinad genom åren), 2600 g
Bergans Rondane (något kort bälte för vissa) 2800 g

Själv är jag "Vulcanist" (Berghaus Vulcan och Atlas är lätta, stabila, stryktåliga och numera väldigt prisvärda säckar). Men det är större säckar (som ändå väger klart mindre än Motion)

Bästa metoden mot förvirring är testa testa testa. Det är bara du som vet vad som sitter skönt på dig.
 
Lundhags självklart val!

Jag har en Lundhags V 60 och den är mig såå kär. Lundhagssäckarna har fått kritik för att de är onödigt tunga men jag har aldrig känt att det är något problem. Avbärarbältet och övriga bärsystemet är utmärkta och det brukar vara så att jag inte ens tänker på att jag bär något på ryggen (förutom när det är mycket brant uppför, förstås). Jag har vandrat och åkt på tur vintertid med min ryggsäck och den har varit toppen hela tiden. Ett stort plus är att regnskyddet är ovanligt rymligt. Man kanske skulle kunna önska sig avtagbara sidofickor, men det är inget jag prioriterar.

Jag vill verkligen rekommendera denna ryggsäck, och jag tycker faktiskt att det känns rätt bra att ibland kunna föredra svenska produkter.
 
tung?motion

klart den blir lite tyngre än alla strippade säckar,men tänk på att det i vikten ingår många bra grejor som man annars kompletterar med t.ex:ett gediget regnskydd som sitter kvar vid regnstorm!! många invändiga fickor-sparar annat packmatr! bamse stora sidofickor-som går att ta av.
även remmar till liggunderlag ingår!
Det gäller att se HELA bilden när man jämför!!!/P-O
 
Har själv en Lundhags V8 60Q som jag är nöjd med, även om jag inte har använt den så jättemycket ännu. Sitter skönt, har bra finesser och ett bra pris!
 
Re: tung?motion

töörn; sa:
Det gäller att se HELA bilden när man jämför!!!/P-O

Precis.
Jag har sett hela bilden hela tiden, och det är därför jag tycker att Motion är tung. Det är inte strippade säckar jag jämför med - sådana väger två kilo mindre än Motion, inte ett.

Det som möjligen skiljer Motion från sina konkurrenter säckar är de många interna fickorna, men de kan inte vara enda skälet till att en Motion är 30 % tyngre än till exempel en Victor, som är likvärdigt utrustad - dessutom med en väv som i alla fall känns grövre.

För tydlighetens skull får jag väl säga att Motion mycket väl kan vara en alldeles suverän säck.
Men den kostar många kronor och den väger mer än samtliga konkurrenter.

Den lekmannaslutsats som jag vill delge Patrik (vilket ju är det intressanta i den här tråden) är:
Nej, den är inte värd 1100 mer än en V-säck.

(Om man inte bryr sig om kilon eller kronor är det en annan sak)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.