Ryggsäck kebnekaise

Hej
Vi ska vandra till kebnekaise och sedan
Bestiga det. Vi kommer att ha vandringsryggsäckar men frågan är vad har man uppför berget? Vi har kikat på smidiga
Lightweight bags men de känns för små för att rymma extra kläder och mat + vattenflaska. Hur har ni gjort som vandrat dit med stor rygga? Om man nu ska ha en 28 -30 l rygga med sig? Den tar ju sin plats i packningen :/. En tanke var att tömma en av väskorna vi kommer att sova på fjällstationen, finns det möjlighet att förvara grejorna någonstans?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du kan göra något liknande som jag gjort, jag har ersatt min Alaskas ena packpåse med en (lätt
modifierad) Haglöfs Constrictor
. Den är på sådär 30 liter, och sydd i tubform. Normalt innehåller
den tältets olika delpåsar och lite annat. Längst nere i påsens botten ligger en påknäppbar bärsele
nertryckt. När väl tältet inte ligger där så bildar den en perfekt dagturs- / toppturs-säck. Som pack-
säck sitter den normalt fastbandad ovanpå huvudsäcken (mot ramen) - funkar klockrent.

Att göra något liknande av en modern rullstängningspackpåse på ca 30 liter borde inte vara något
större problem.
/Odd

Tack för alla tips :) det lutar nog åt att hyra en ryggsäck efter tips härifrån så fick vi vetskap om att man kunde göra det ;)

för mig så finns det tre sätt var av ett är mindre smart

1) ta med sig en mindre ryggsäck hemifrån (väger onödigt och tar plats)
2) hur en mindre väska på stationen (rabatt om man är STF-medlem)
3) jag använde min stora ryggsäck, men jag tände den på allt onödigt och tog endast med mig mat och kläder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips