Ryggsäck jämförelse

Hej! Undrar om följande :

Hur skulle ni jämföra arcteryx bora ryggsäckar med klättermusens?

Vad är det för skillnad mellan gamla arcteryx bora och den ny bora ar serien?

Tack!

Sent from my G8142 using Tapatalk

Jag har bara den äldre Bora (80 liter) så kan inte jämföra med den nya modellen. Av bilderna att dömma verkar det vara ganska stora förändringar på den nya säcken, ex verkar huvudfacket inte längre vara tvådelat, sidofickorna för vattenflaskor borta, bärsystemet förändrat (påminner mer om tidigare modellen Altra), lättare och tunnare material. Dessutom verkar den nya Bora AR inte finnas i storlekar över 63 liter, medan gamla fanns i både 80 och 95 liter.
Generellt känns den nya Bora AR som en vidareutveckling av gamla Arcteryx Altra.

Klättermusens ryggsäckar har jag ingen erfarenhet av.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Smux,

Intressant. Efter att ha läst ditt inlägg, kollade jag upp Altra och wow, ser helt ut att den Bora AR var baserad på Altra. Tack

Smux,

Intressant. Efter att ha läst ditt inlägg, kollade jag upp Altra och wow, ser helt ut att den Bora AR var baserad på Altra. Tack

Har en Bora 95L, den rediga "Made in Canada" till salu om du är intresserad ;)

Är nöjd med den men för stor för mig, brukar inte bli mer än halvfull när jag är ute.

Har klämt en del på klättermusens säckar också, som Mjölner (men den verkar inte vara kvar i sortimentet) det bärsystemet blev jag aldrig riktigt klok på.. så mkt detaljer och remmar o snören överallt. Deras nuvarande stora säck Tor ser spontant mer avskalad ut i bärsystemet. Men jag tycker Tor ryggsäcken är "för alpin" för mig, med avsaknad av sidofickor för flaska/annat och ficka baktill. Då gillar jag Bora säckarna bättre som har det standard och blir mer mångsidiga för olika typer av turer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips