Ryggsäck för tjejer

Hej,

Ska köpa ny ryggsäck inför sommarens vandring (8 dagar). Har någon tips på bra ryggsäck anpassad för tjejer. De jag har pratat med säger att en tjej inte ska bära mer än 50 liter, men det tycker jag låter väldigt lite, Ifjol lånade jag en Haglöfs ramsäck, 60 liter med tillhörande packpåse på 20 liter, det funkade bra, jag bar dock mer volym än vikt, bl.a. två sovsäckar och mindre mat.
Är Haglöfs Viktor 75+10 alldeles för stor och tung?

/Anna

individuellt...

Jag tror det är högst personligt vad man tycker är lagom, min tös gillade victor 6070 Q bäst och det tror jag kan vara ganska lagom som allroundsäck, men det är klart ska man ut mycket på tältturer på vintern kan det kanske bli trångt. Har själv Alaska 90 liter och inte kännt att den varit förliten någon gång men jag tror att jag många gånger skulle tycka 60 liter blev snålt.

/Andreas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag håller helt med Andreas om att det är så individuellt vad man trivs med. Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är det inte volymen utan främst vikten man bör tänka på.

En ungefärlig vikt rekommendation brukar vara max 1/3 av kroppsvikten. Naturligtvis är det inget budord (hur många håller dem?) utan en grov generalisering.

Haglöfs Q-modeller är ju populära. Norröna är det stora "popmärket" just nu (mycket bra grejer). Lite förbisedda, kanske främst beroende på dålig marknadsföring är Vaude (likaså Berghaus) som har ett par mycket fina säckar. Och naturligtvis Arcteryx, titta på deras Borasäckar (finns med bärsystem anpassat för kvinnor). Lundhags får oxå god kritik, verkar vara prisvärda.

Prova allt du tycker verkar intressant och se till att du får packa både fullt och tungt så att du verkligen känner ifall den passar. Vill du ha en "stor" säck så är det din ensak.

/mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips