Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska

Hej,
Tänkte överraska mannen som ska börja resa lite mer i jobbet med en ny rygga. Jobbet kräver skjorta och dator så det är ett lite mer användbart alternativ till en kabinväska jag letar efter (dvs inte bara toppmatad). Optimalt skulle den rymma runt 35-40 kg och extraknäcka som dagsturssäck på familjens resor - dvs lätt men med vettigt bärsystem.

Han är ca 1,85 lång, ganska bredaxlad och ogillar att bli allt för varm på ryggen...

Några tips och idéer om vad kan passa?
 
Kanske en Osprey Momentum 32? Jag har själv en Momentum 22 som ryggsäck till jobbet vilket även innebär flygresor som jag är helnöjd med, men förstår att du söker en lite större variant.
 
Kanske en Osprey Momentum 32? Jag har själv en Momentum 22 som ryggsäck till jobbet vilket även innebär flygresor som jag är helnöjd med, men förstår att du söker en lite större variant.

Ser lite bullig ut tycker jag, men viktigast hur avlastar den när man vandrar. Min erfarenhet av cykelsäckar är att de är gjorda för avlastning i mer horisontellt läge?
 
"Som jobbväska", menar du då som "resväska i jobbet/tjänsten", eller som "portfölj på jobbet"?

Tja, mest resväska i jobbet. För kravspecen innebär det att väskan behöver vara tillräckligt stadig/styv för att det ska gå att packa skjorta och kanske t o m kavaj. Och att den bör fungera som kabinväska.
 
Min förra fråga pga lite hur "skogsmullig" den får se ut, i samband med arbetet.

Jag har en sån här, men det är väl ingen jag skulle låta extraknäcka i skogen. Men för resa i jobbet klarar den sig som "hyfsat civil".
Arcteryx Blade 28.
https://arcteryx.com/se/en/shop/blade-28-backpack#clickcode=281-335-5035

Och en tidigare modell av denna, men inte heller så optimal för skogen direkt. Patagonia MLC. Fördel relativt Arcteryxen är att den även kan bäras med axelrem, om varm rygg var en restriktion.
https://www.patagonia.com/product/headway-mlc-convertible-carry-on-shoulder-bag-45-liters/48765.html

Eagle Creek har en del snarlika:
https://arcteryx.com/se/en/shop/blade-28-backpack#clickcode=281-335-5035
Även med rull:
https://www.pickpack.se/alla-varumarken/eagle-creek/mjuk-kabinvaska-eagle-creek-expanse-convertible-international-ca
 
Tja, mest resväska i jobbet. För kravspecen innebär det att väskan behöver vara tillräckligt stadig/styv för att det ska gå att packa skjorta och kanske t o m kavaj. Och att den bör fungera som kabinväska.

Ingen lätt kompromiss du söker...
Skall du snyggt kunna vika ner en kavaj eller kostym är det en rullväska men max tillåten höjd för handbagage på 55cm som behövs (2-hjuls version ger bättre innerutrymme så du bara behöver vika kavajen en gång och funkar bättre i snö mm än 4-hjulsversioner). Visst finns det reseryggsäckar också, men dessa har ett bärsystem som inte lämpar sig för lägre turer på ryggen och dessutom är ganska mjuka (formlösa) vilket gör det svårt att hålla en kavaj eller några strukna skjortor snygga under resan.
Du skriver dessutom att han inte vill ha en ryggsäck som blir för varm om ryggen, och då går nog de flesta reseryggsäckar bort och du bör leta efter mer renodlade ryggsäckar med mer utvecklat bärsystem. Visst finns det även rullväskor som kan bäras på ryggen, men hur kul är det att få ytterkläderna nersmutsade av hjulen.
Sedan Inte att glömma att det som skall fram och visas varje gång man passerar en säkerhetskontroll på flygplatsen skall vara lättåtkomligt, annars funkar det inte praktiskt.
Så tipset är en ren ryggsäck för kortare turer i jobbet 1-2 nätter utan kostym/kavaj) och dagligen i jobbet men behöver man kunna packa kavaj och ev extra skor mm är rullväska med kabinmått svårslagen.
 
Jag har en annan uppfattning om tjänsteresor än Smux; när jag reser enstaka nätter i tjänsten så använder jag en vanlig datorryggsäck modell större. Istället för att packa datorn i datorfacket längs ryggen så packar jag där skjorta och byxor som måste vara "nystrukna" när jag tar på dem. Kavajen använder jag som jacka under resan. Datorn får ligga i stora facket o skramla med anteckningsblock och den där plastpåsen med tandkräm och deo. Man får öva lite på hur man viker o hur man packar, men för mig funkar den här lösningen klockrent.

Jag anväder som sagt en vanlig datorryggsäck som min arbetsgivare tillhandahållit, men allt med en rimligt styv ryggplatta och separat datorfack borde fungera. Och som Smux påpekar; det måste finnas ett eller ett par lättåtkomliga fack för pass o biljett, annars blir det tröstlöst
 
Som Jenny skriver, det sättet att resa lätt har även jag använt och förbrukat ett flertal olika datorryggsäckar genom karriären. Vid längre resor när man vill resa bekvämt eller när vädret ställer till det så man inte vill använda kavajen som jacka, är det skönt att kunna packa ner kläderna så man vet att de håller sig snygga tills man är framme.
Den typ av datorryggsäck som fungerar för detta ändamål finns från ex Samsonite, Targus mfl. Snygga till resa, lite mer malplacerad på skogstur. Omvänt med en turryggsäck ;).
Samsonite är väl kanske den största tillverkaren och hittas i väskaffären, inte i frilufts eller sportbutik.
 
Äsch det är ju så mycket roligare att få ge bort en smart friluftsväska än en trist datorrygga...

Kabinväska på hjul har vi redan i hushållet, men vi saknar en lite rejälare rygga som komplement till barnvagn och stor rullresväska. Men efter era kommentarer ska jag nog vända på det - jobbet är liksom förevändningen för att få köpa en väska vars långsiktiga användning är dagsturer...

Men nu när jag har googlat lite inser jag att jag också själv behöver en ny dagssäck :) kanske en Osprey talon 33, klättermusen flinta classic eller fjällräven abisko friluft 35... Erfarenheter av dem?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cryfish Ännu en tråd om ryggsäck för dagstur Transportera 8
andreaze Ryggsäck för dagstur Transportera 3
ayn Ryggsäck för dagstur/vardagsbruk, förslag! Transportera 11
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...