Rygga

Funderar på att uppgradera med en annan rygga inför nästa säsongs Sarektur. Just nu har jag en Bergans Glitterind 70 som jag tycker sitter bra på ryggen men kanske är något liten för ensamvandring i Sarek under en vecka med tält, mat o.s.v...Förslag tack!

/D

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förlåt om jag låter dryg men har du funderat på att minska något annat i packningen istället? Om du behöver mer än 70 liter för en vecka har du antagligen stora skrymmande saker. Om du långsiktigt planerar att byta ut tält och annat stort kan det vara bra att vänta med ryggan till sist.

Hursomhelst, om du behöver massa plats och bära tungt kolla på Seek Outside Unaweep 6300 https://seekoutside.com/unaweep-6300-backpack/

Flexibelt (och lätt) system där man kan ha olika packväskor till samma ram.

Jag har en 4800 och köpte den direkt från SO men jag har för mig att någon på forumet här ska börja importera och sälja i Sverige.

OBS att SO inte verkar passa så bra om man är liten / smal. Selen är väldigt bred över axlarna. Annars får de väldigt bra recensioner på nätet.

För ett år sedan bad jag om goda råd i en snarlik situation, se länken nedan.

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84484

Jag hade turen att under vintern hitta en FR Råive i nästan nyskick här på Utsidans Prylmarknad. Det är en större och senare modell av Raven Gyro med 80 liters volym. Den var inte billig, men jag är nöjd, har nu plats för allt jag behöver för en 10-12 dagars tur.

Jag funderar lite över din nuvarande packning. Antar att tält och liggunderlag sitter utanpå säcken? Om så inte är fallet har du förstås mycket att vinna på att placera grejorna där, fungerar väldigt bra med en yttre ram av typ FR Gyro eller H Alaska. Det finns flera sådana på Blocket just nu.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips