Rygga för dagsturer!

Jag tänkte köra en ni rygga för dags/toppturer, Har kollat lite på haglöfs victor 35. Någon som har använt den? Eller någon som har några andra bra alternativ?

Magnus

klättermusen Gugner50

Gugner från Klättermusen funkar utmärkt för mig på allehanda dagsturer. Den kan ändras till att bli allt från skidskosäck till klättersäck.

Eftersom jag är drygt 190cm lång är bärsystemet på gränsen till för liten till mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har en Victor 35 och den fungerar utmärkt. Den är ganska avancerat uppbyggd men så är det ju också Haglöfs toppmodell. Jag tycker att det är en multiryggsäck dvs den funkar till det mesta.

Halvnöjd

Jag är halvnöjd med min V35:a. Den är lite "svajig". Bärremmarna sitter onödigt långt ned, dvs säcken kommer onödigt högt (har aldrig fattat varför man ska bära högt). Annars är den kanon. Lagom simpelt bärsystem för en 35l säck. Gillar att den är förberedd för vätskepåse och att den är mycket "flexibel" (hålremmar överallt). Kanske lite svårpackad...

Jag tycker VauDe har några justa 30-40l modeller...

Norröna Combat Pack

Jag skulle rekommendera Norrönas Combat Pack som dagsturssäck. Den känns mycket gedigen och har en genomtänkt design. Dessutom går den att lasta tungt utan att sitta illa. Jag har burit den med över 30 kg. Tyvärr är den ju ganska dyr (ca 1400) men den känns betydligt robustare än Haglöfs säckar.

Lättviktare

Skulle rekomendera lite lättare ryggsäckar typ Karrimors 35liters de är grymt lätta och går dessutom att rulla ihop till nästan ingenting vilket ju är skönt om man vill ha den med på en längre tur som topptursryggsäck.

Guest

Gäst
Arc'teryx Bora!

Kolla deras säckar! Har själv en Bora 30. Dessa säckar finns i olika rygglängder för att passa just din kropp. Min Bora 30 är en large, och därmed på 37 liter. I mitt tycke en mycket användbar säckstorlek. Tar man en större riskerar man att ta med sig en massa bra-att-ha- grejer som väger en massa i onödan. Jag säger inte att du skall köpa en, men prova den och många andra. Arc'teryx' säckar är ganska dyra. En gammal sanning gäller även här: Köper man kvalitetsgrejer så svider det bara en gång -när man skall betala. Lycka till och prova, prova, prova!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips