Rutt?

Hej!

Vi är några stycken som skulle vilja ha lite hjälp med att väkja rutt. Vi är ute efter en rutt som tar 2-3 dagar i ganska lung takt upp till kebenes topp i mars/maj. Någon som kan rekomendera ett ställe att börja från och kanske vilken sida man skall bestiga från. Vi är ute efter en utmaning.

Mvh
Martin

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den som söker skall finna

Hej!

Vi är några stycken som skulle vilja ha lite hjälp med att väkja rutt. Vi är ute efter en rutt som tar 2-3 dagar i ganska lung takt upp till kebenes topp i mars/maj. Någon som kan rekomendera ett ställe att börja från och kanske vilken sida man skall bestiga från. Vi är ute efter en utmaning.

Mvh
Martin
Använd sökfunktionen på forumet! Finns massor att hitta om just Kebnekaise!

Lars

2-3 dagar är ingen lugn takt.
Dag 1. Skidor 19 km Nikkaulocta- kebnekaise fjällstation
Dag 2. Skidor 2000 höjdmeter (2100-700+300+300 eller räknar jag fel?) Kebnekaise fjällstation-Sydtoppen-Kebnekaise fjällstation
Dag 3 Skidor 19 km Kebnekaise fjällstation-Nikkaulocta.

Dag 1&3 kan man byta skidor mot bandvagn för att "fuska".

2-3 dagar är ingen lugn takt.
Dag 1. Skidor 19 km Nikkaulocta- kebnekaise fjällstation
Dag 2. Skidor 2000 höjdmeter (2100-700+300+300 eller räknar jag fel?) Kebnekaise fjällstation-Sydtoppen-Kebnekaise fjällstation
Dag 3 Skidor 19 km Kebnekaise fjällstation-Nikkaulocta.

Dag 1&3 kan man byta skidor mot bandvagn för att "fuska".

Primärfaktorn för Vierramvare är ca 212-222 meter, stigningen via Västra leden från fjällstationen blir då 1666 meter på uppvägen och 222 på nedvägen pessimistiskt räknat. Alltså 1888 meters stigning.

avslutad210712

Gäst
Hej!

Mvh
Martin

Eeeeeeeeh jag kanske är lite seg men för mig går sällan uttrycken "lugn takt" och utmaning hand i hand.

2 dagar tor NIkkaluokta-Kebnekaise är garanterat en utmaning i olugn takt och 3 dagar tycker nog jag känns som en hyfsat olugn takt också

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips