Rutt Keb - låter det rimligt?

Hej

Ja vi är absolut intresserade av sådan förslag. Det vi menar med att vi inte vill gå dagsturer är att vi inte vill gå från Keb fjällstation till punkt B sen tälta sen B till Keb fjällstation, dvs exakt samma väg tillbaka.

Men finns det förslag som minskar vår stress att hinna till Abisko är vi verkligen intresserade. Anledningen att Abisko var vårt förslag är:
- Kungsleden verkar vara mer nybörjarvänlig
- Lagom terräng vi är inte bergsgetter :)
- Enklare att hitta
- Lagom långt (trodde vi)

Men om det exempelvis finns fin tur runt Keb som verkar mer vettig än att gå till Abisko så låter det bra.

Det vi vill är mao:
- Bestiga Keb
- Uppleva fjällvandring
- Se så mycket fint som möjligt (som alla andra givetvis)
- Få en trevlig upplevelse av naturen

Att bara gå till Keb + upp på toppen sen tillbaka blir lite väl torftigt eftersom vi ändå åker 130 mil enkel resa för detta.
 
Jo, alla dina punkter stämmer i princip och hade ni haft en eller två dagar till så hade det vara en bra plan. Jag håller med dig, man vill se så mycket som möjligt när man ändå har tagit sig dit. Sen får man ibland (om jag får vara lite förnumstig ett ögonblick) inse att planen inte funkar och i värsta fall vända tillbaka samma väg man kom.
En tur som jag och en kamrat gjorde för några år sedan ser ut ungefär så här:
Dag 1: Från Nikkaluokta – så långt förbi fjällstationen som ni orkar gå längs leden mot Singi.
Dag: 2: In i Singivaggi västerifrån (där ni skulle ha kommit ut efter Keb enligt er ursprungliga plan)
Dag 3: Keb
Dag 4: In Goubirvággi, läger vid sjön 1193
Dag 5: över Tarfalapasset ner till Fjällstationen
Dag 6: reservdag
Dag 7: Nikkaluokta och hem
Noteringar:
Goubirvággi, är för att citera en reseberättelse från början av förra århundradet ”en veritabel leviathan av sten och is”. Det är stenigt och inte lättgånget någonstans. Det är heller inte någon markerad led, så det är egen navigering som gäller. Det finns några röjda tältplatser långt inne i dalen vid sjön.
Planen så här har bara en reservdag, det är inte optimalt noterade vi, men då var vädret genomvidrigt hela veckan för vår del.
Passet över till Tarfala var relativt tufft att gå, men som sagt vi hade ingen tur med vädret.
Dag 4 & 5 är terrängmässigt ganska jobbiga och man bör vara medveten om det.
 
Hej

Ja vi är absolut intresserade av sådan förslag. Det vi menar med att vi inte vill gå dagsturer är att vi inte vill gå från Keb fjällstation till punkt B sen tälta sen B till Keb fjällstation, dvs exakt samma väg tillbaka.

Men finns det förslag som minskar vår stress att hinna till Abisko är vi verkligen intresserade. Anledningen att Abisko var vårt förslag är:
- Kungsleden verkar vara mer nybörjarvänlig
- Lagom terräng vi är inte bergsgetter :)
- Enklare att hitta
- Lagom långt (trodde vi)

Men om det exempelvis finns fin tur runt Keb som verkar mer vettig än att gå till Abisko så låter det bra.

Det vi vill är mao:
- Bestiga Keb
- Uppleva fjällvandring
- Se så mycket fint som möjligt (som alla andra givetvis)
- Få en trevlig upplevelse av naturen

Att bara gå till Keb + upp på toppen sen tillbaka blir lite väl torftigt eftersom vi ändå åker 130 mil enkel resa för detta.

Jag förstår er önskan att inte göra dagsturer men jag måste ändå slå ett slag för det upplägget
Förslag:
Dag 1 Från Nikka sväng nordväst upp på kalfjället o gå mot Tarfala. Tälta på lagom avstånd från Nikka
Dag 2 Ta er ner i Tarfala dalen, tälta eller bo i stugan. Kan vara ruggigt kallt även mitt i sommaren
Dag 3 Dagstur kring Tarfala och sen ner förbi Keb (fikapaus???) och vidare mot Kitteldalen.
Dag 4 Topptur alt dagstur
Dag 5 Topptur alt dagstur
Dag 6 Till Nikka

Inser nu när jag skriver att jag glömt hur många dagar ni skulle vara ute men det är inga problem att göra fler eller färre dagsturer

Den stora fördelen med detta upplägg är att det är säkert, det är hela tiden hyfsat nära leder, ni slipper Fjällräven Classic drevet som går från Nikka den 7/8, lätt att ändra i er planering för att anpassa toppturen till dagen med bäst prognos. Stor skillnad att bestiga i solsken eller i kraftig vind, snö och whiteout...
Är man ovan är det lättorienterat där man hela tiden går mot Kebmassivet och har det i blickfånget.
Är det riktigt ruskväder har ni möjlighet att ta en natt på Keb för att torka utrustning och folk utan att ni blir sönderstressade och känner att ni måste gå dubbel sträcka dagen efter
Tycker ni att det är så löjligt roligt att ni tom vill ha en extradag så ta helikoptern ut, tar 10 min istället för en hel dags vandring o andra sidan missar ni våfflorna med hjortonsylt vid båtläget...

Detta blir en kombination av rundtur och dagsturer och jag lovar att ni kommer känna att ni inte sett allt även om ni gör såhär
 
Hej

- Lagom terräng vi är inte bergsgetter :)

Ofta säger en bild mer än många ord heter det, därför bjuder jag på dessa bilder av västra leden upp till Kebnekaise som del i er planering. Översta bilden visar traversen upp mot sadeln mellan Toulpagorni och Vierramvare, och sedan Vierrramvare till höger som ni skall över innan Kaffedalen. Bilden är tagen från Kitteldalen, dvs ca 300 m stigning från fjällstationen.
Undre bilden visar Kaffedalen sedd från Vierramvares norrsida, med stigningen mot Kebnekaise i bakgrunden.
 

Bilagor

  • 010.jpg
    010.jpg
    70.9 KB · Visningar: 470
  • 017.jpg
    017.jpg
    107.4 KB · Visningar: 416
Senast ändrad:
Alternativ rutt

Hej! Jag tyckte mig se i förbifarten när jag skummade texten att rutten inte var gjuten i sten så jag tänkte komma med ett förslag. Starta med Nikka förbi Keb och sen går ni till Saltoluokta. Då blir det ändå punkt A till B och rekommenderad tid är 5 dagar dvs slänger ni in en Keb-bestigning så ge det 6 dagar. Jag slänger in en länk med leden beskriven.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Turforslag1/
 
Hej! Jag tyckte mig se i förbifarten när jag skummade texten att rutten inte var gjuten i sten så jag tänkte komma med ett förslag. Starta med Nikka förbi Keb och sen går ni till Saltoluokta. Då blir det ändå punkt A till B och rekommenderad tid är 5 dagar dvs slänger ni in en Keb-bestigning så ge det 6 dagar. Jag slänger in en länk med leden beskriven.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Turforslag1/

Hej,
nej gå inte till Saltloukta, utan stanna vid Vakkotavare där ni passar in bussen från Ritsem tillbaka mot Gällivare, Det är en vacker sträcka via Singi-Kaitumjaure-Teusajaure och Vakkotavare som är kortare än att gå mot Abisko och ger er lite mer marginal:)
Dessutom slipper ni helt Fjällräven Classic stressen på den sträckan söder om Singi.
 
Smux har rätt. Jag gick bara till Vakkotavare när jag tänker efter. Väldigt smidigt med bussen och avslutningen med att ta sig ner för bergssidan är väldigt vacker.
 
Hej igen.

Sista förslaget lät bra. Nikka-Keb-singi-tjältvagge-vakkotavare.

Frågor:
1. Tar men med packningen över Keb mot Singi? Eller går man från keb fjällstation upp och ner sen Singi efter det?
2. Buss från vakkotavare - går den till nikkaluokta?


Dag 1 nikka - keb
dag 2 upp på keb
Dag 3 keb - Singi
Dag 4 Singi - kaitumajure
Dag 5 kaitumajure - vakkotavare
Dag 6 vakkotavare - buss till nikkaluokta
 
Hej igen.

Sista förslaget lät bra. Nikka-Keb-singi-tjältvagge-vakkotavare.

Frågor:
1. Tar men med packningen över Keb mot Singi? Eller går man från keb fjällstation upp och ner sen Singi efter det?
2. Buss från vakkotavare - går den till nikkaluokta?


Dag 1 nikka - keb
dag 2 upp på keb
Dag 3 keb - Singi
Dag 4 Singi - kaitumajure
Dag 5 kaitumajure - vakkotavare
Dag 6 vakkotavare - buss till nikkaluokta

1. Jag skulle slå läger nedanför "uppgången" till Keb, det kommer att gå snabbare och lättare att lämna huvuddelen av utrustningen i tältet under toppturen.

OM ni ligger före erat schema och inte känner för att sitta och tråka i Vakkotavare så kan ni vid sjön hitom Vakkotavare svänga vänster och gå mot höjden1653, ner mot sjön 1273 vidare ner mot Garraninstjåhkkå 1097 för att sedan ansluta till stigen som tar er ner till Stora Sjöfallet!

Riktigt fin avstickare som jag gjort en gång(om vädret är bra), samt vid Sjöfallet kan ni äta/hyra en liten stuga och tvätta av er om ni så vill, kan vara skönt om man ska sätta sig i bilen sedan :)!

2. Och Nej, bussen går till Gällivare, därifrån får ni åka tåg till Kiruna och buss till Nikka, så det är väl den stora nackdelen med den turen tycker jag!
 
Hej igen.

Sista förslaget lät bra. Nikka-Keb-singi-tjältvagge-vakkotavare.

Frågor:
1. Tar men med packningen över Keb mot Singi? Eller går man från keb fjällstation upp och ner sen Singi efter det?
2. Buss från vakkotavare - går den till nikkaluokta?


Dag 1 nikka - keb
dag 2 upp på keb
Dag 3 keb - Singi
Dag 4 Singi - kaitumajure
Dag 5 kaitumajure - vakkotavare
Dag 6 vakkotavare - buss till nikkaluokta

Jag hade valt att göra toppbestigningen från Durlings led och då lagt tältet i Singivagge (ovanför Sigistugorna) för att slippa släpa den tunga packningen upp och ner för Kebnekaise samt för stt slippa den omvägen över Vierramvare på västra leden. Det besparar er många tunga höjdmetrar.
Kaitumjaure-Vakkotavare är minst två vandringsdagar, och dessutom behöver ni ta er över Teusajaure (roddbåtar finns utlagda).
Förslag.
Dag 1 Nikkaloukta-Kebnnekaise
Dag 2 Kebnekaise-Singivagge
Dag 3 Toppbestigning
Dag 4 Singivagge-Kaitumjaure
Dag 5 Kaitumjaure-syd Tuesajaure (ni bör ta er över sjön och vidare en bit om ni skall hinna med bussen dagen efter)
Dag 6 -Vakkotavare

Denna tur har inga marginaler och ni kan se fram mot ganska ansträngande dagar. Jag skulle rekommendera 2 extra dagar för dåligt väder mm, speciellt med tanke på toppbestigningen.
 
Hur man än vänder på det så verkar det gå åt mer dagar än vi har :)

Buss tåg buss - känns drygt när vi ska tillbaka.

Så om man ska jämföra verkar ju Nikka - Abisko inkl topptur ta lika lång tid som Nikka - Vakko(vad det nu heter)

Är även fler förslag i tråden som jag får undersöka. Dock verkade de innehålla "svår" terräng.

Blir lite villrådig - vad är rimligt på 6 dagar.

Hur som helst är jag tacksam för alla hjälpsamma förslag! Stort tack.
 
Blir lite villrådig - vad är rimligt på 6 dagar.

Vakkotavare-Nikkaloukta är lagom på 5 dagars vandring, om vädret är bra. Sist jag vandrade del av sträckan 2013 fick vi vänta ut en dag extra för att komma över Teusajaure pga den hårda vinden. Bäst att starta i Vakkotavare pga busstiderna och så ni vet hur mycket tid ni har kvar när ni kommer till Kebne.
Om ni har tur med vädret har ni en dag över för topptur via västra leden, men se det som en bonus så ni inte blir för besvikna eller desperata om vädret inte tillåter en topptur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
dimmspiken Genomförbart rutt? Vad tror ni? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rutt in i Sarek Fjällvandring 3
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
lannestedt86 Planerad rutt i sarek Fjällvandring 4
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
iwalkalonelyroad Tännäs, ge mig en rutt! :) Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.