"Runt Vättern"

Hej,

Någon som cyklat sträckan Karlsborg - Motala? Nu menar kag leden i rubriken och inte den vanliga på stora vägarna 49 och 50.

Bra led? Boende? Hur mycket längre blir det? (den "vanliga" vägen är ju 110km) Andra tips?

Karlsborg - Motala.
På vätterns västra sida får du följa vägen upp till askersund, om du inte vill cykla runt tiveden. Det finns en grusväg en bit upp från karlsborg men den är inte värd att satsa på. På den östra sidan finns mer vägar att välja på. Jag skulle ha valt att följa vätterrundans sträckning.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vintertid finns det ibland en kortare rutt. Att cykla grusväg med packning är sällan en njutning om man inte är ute efter att vara närmast vattnet.

Omberg

Jag skulle cykla det västligaste vägvalet. Utsikten förbi Omberg är enastående. Att cykla med packning på grusväg är inga bekymmer om man har en hoj som tar däck i bredden 37 mm. Jag kör mycket grus med packning på min Batavus M'Prove med däck i dimensionen 37x622.

Det är väl rimligt att länka till en bild som visar var leden går på ett ungefär:

http://www.skaraborgsleder.se/cykling/se_cykling__runt_vattern.html

Det är alltså Karlsborg-Undenäs-Tived-Askersund-Åmmeberg-Zinkgruvan-Godegård-Nykyrka-Motala som är den ungefärliga rutten. Om jag minns rätt är det asfalt eller oljegrus från Karlsborg hela vägen upp till Zinkgruvan och sedan ett parti grus på vägen till Godegård. Därefter är jag inte helt hundra men tycker mig minnas att det är företrädesvis asfalt-oljegrus hela vägen ner till Motala.

Väg 49 och 50 är båda mycket tungt trafikerade och kan inte vara roligt att cykla där. Vissa bitar är ju dessutom 2+1 med vajerräcken och därmed ont om vägren för cyklister.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips