Rund eller flat?

Funderar på att slå till på medlemserbjudandet. Men, finns det någon som kan säga om det är bättre men rund-eller flatbottnad kajak. Kommer en rundbottnad kajak ge mer utbyte när man blivit mer rutinerad på havet?

Ojoj

Du anar inte vilken debatt du kan ha startat nu...
Och jag är väl den som sätter igång den nu...
Utan att lägga alltför mycket vikt vid vad som är bättre än det andra, så skulle jag personligen köpa den mer rundbottnade varianten. Men om du har möjlighet, så prova båda delarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Debattera mera!

Jo, jag har förstått att det finns lika många åsikter som det finns paddlare. Mina egna kajak erfarenheter sträcker sig till en provpaddling i en Point 65 K1 VR olastad. Som nybörjare är det ju rankheten man slås av. I specarna för andra märken står det ej om dom är flata eller runda. Dessutom är det en djungel av märken, prylar och uttryck man ej hört talas om. Möjligheterna att provpaddla är lite begränsad så jag vill gärna höra lite privata åsikter och erfarenheter. Plånboken säger att jag bör köpa en Point 65.

Formen är inte allt...

Det finns en mycket bra artikel om kajakers stabilitet som jag tycker du ska läsa. (se länken nedan) När det gäller point65 i allmänhet, så är i alla fall dom jag träffat, som paddlar såna, nöjda med sin farkost. Och stabiliteten är förresten en nå't som du kommer att uppleva annorlunda bara efter några dagar i din kajak. Men man ska ju kanske inte köpa en som man hela tiden hänger upponer i. Då kan man hinna tröttna på paddlandet innan man lär sig hur man håller sig på rätt köl.
Här är länken:
http://www.guillemot-kayaks.com/Design/StabilityArticle.html

Smaksak

Det sägs att man paddlar snabbare i en rundbottnad och det kan väl i vissa fall stämma men tyvärr måste man lägga mer energi på att hålla stabiliteten uppe.
En flat är tryggare men man kan få en viss promkänsla. om du är intresserad av foto kan det vara bra att ha en som är ordentligt stabil så du kan ta bilder utan att vara nervös för att välta.
Men som många har sagt förut. Smaken är som baken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips