Rullstolsanpassade vandringsleder

Jag försöker hitta leder och naturupplevelser som är rullstolsvänliga inom rimligt avstånd från Värnamo, Småland. Jag har en sambo som är rullstolsburen och vill få med henne ut så hon får uppleva naturen hon också.

Känner till två leder på Store Mosse, den ena bara ca 1km och den andra kanske 3km. Ska finnas en till på nån mosse utanför jönköping också men den har vi inte besökt än. Vore trevligt om hon kom med ut nån annanstans än myrmarker.

Tips uppskattas enormt!

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Man kan hitta en del, googla rullstolsanpassad vandringsled

Vad som är rimligt avstånd är ju relativt, men Skåneleden från Ystad är rullstolsanpassad (trädäck). En mycket vacker sträcka som följer sydkusten. Helt ok att gå ToR från Ystad.

Även om det sannolikt inte ryms inom rimligt avstånd från Värnamo, och att det inte är "vanlig natur" vill jag tipsa om Järvzoo i Hälsingland.
3 km trätrottoar genom parken och min naturupplevelse var oväntat bra när jag besökte stället för ett antal år sedan.

Segerstad utanför Karlstad finns det en rullstolanpassadled, men den är bara på några kilometer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips