Rullstolsanpassade vandringsleder

Jag försöker hitta leder och naturupplevelser som är rullstolsvänliga inom rimligt avstånd från Värnamo, Småland. Jag har en sambo som är rullstolsburen och vill få med henne ut så hon får uppleva naturen hon också.

Känner till två leder på Store Mosse, den ena bara ca 1km och den andra kanske 3km. Ska finnas en till på nån mosse utanför jönköping också men den har vi inte besökt än. Vore trevligt om hon kom med ut nån annanstans än myrmarker.

Tips uppskattas enormt!

HasseQ

Avslutat
Man kan hitta en del, googla rullstolsanpassad vandringsled

Vad som är rimligt avstånd är ju relativt, men Skåneleden från Ystad är rullstolsanpassad (trädäck). En mycket vacker sträcka som följer sydkusten. Helt ok att gå ToR från Ystad.

Även om det sannolikt inte ryms inom rimligt avstånd från Värnamo, och att det inte är "vanlig natur" vill jag tipsa om Järvzoo i Hälsingland.
3 km trätrottoar genom parken och min naturupplevelse var oväntat bra när jag besökte stället för ett antal år sedan.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Segerstad utanför Karlstad finns det en rullstolanpassadled, men den är bara på några kilometer.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.