Rullstolsanpassade vandringsleder

Jag försöker hitta leder och naturupplevelser som är rullstolsvänliga inom rimligt avstånd från Värnamo, Småland. Jag har en sambo som är rullstolsburen och vill få med henne ut så hon får uppleva naturen hon också.

Känner till två leder på Store Mosse, den ena bara ca 1km och den andra kanske 3km. Ska finnas en till på nån mosse utanför jönköping också men den har vi inte besökt än. Vore trevligt om hon kom med ut nån annanstans än myrmarker.

Tips uppskattas enormt!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

HasseQ

Temp. avstängd
Man kan hitta en del, googla rullstolsanpassad vandringsled

Vad som är rimligt avstånd är ju relativt, men Skåneleden från Ystad är rullstolsanpassad (trädäck). En mycket vacker sträcka som följer sydkusten. Helt ok att gå ToR från Ystad.

Även om det sannolikt inte ryms inom rimligt avstånd från Värnamo, och att det inte är "vanlig natur" vill jag tipsa om Järvzoo i Hälsingland.
3 km trätrottoar genom parken och min naturupplevelse var oväntat bra när jag besökte stället för ett antal år sedan.

Segerstad utanför Karlstad finns det en rullstolanpassadled, men den är bara på några kilometer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips