Rullskidor??

Mathew; sa:
Håkan: Menar du att det går att ploga med rullskidor? Hur fungerar detta isåfall? eller menar du att man vinklar skidorna inåt så hjulen bromsas? (typ som när man svänger med en skateboard)
Ja, det går att plogbromsa. Man vinklar fötterna lite inåt (alltså inte tåspetsarna inåt utan fötterna/underbenen vinklas i sidled). Man trycker sen/samtidigt hälarna utåt. Inte för kraftfullt tryck, dock. Prova dig fram, när skaffat rullisarna.

/Neg-Håkan :)
 
rullskidor är bra och rolig träning

Jag är som du en nybörjare vad det gäller skidor. Men har bestämt mig för att satsa på vasaloppet 2005 och då göra bra ifrån mig. Köpte därför ett bar bättre begagnade rullskidor tidigare i våras för att få bra träning. Så här långt (har kört ca 20 mil) tycker jag att det är en himla skön träning. Man får vara ute i naturen och man får träna de rätta musklerna.

Att stakåka är ju det smidigaste när det gäller planmark. Ofta går det för fort för att det ska ge något att använda benen. Blir lätt vingligt oxå om det går fort och man försöker med benspark. Om det däremot är lätt uppför (eller brant) så kan man utan större problem köra korrekt skidteknik.

Att bromsa är ju ett dilemma. Det gäller helt enkelt att låta skidorna rulla tills dem stannar. Man kan sänka farten lite med hjälp av stavarna men går det fort så får man vänta eller hoppa ut i gräset. Det gäller helt enkelt att planera sin körning så att man inte kommer till en korsning i brant nerförsbacke.

När jag köpte mina satte jag in en annons i dagspressen. Fick flera svar på annonsen. Värt ett försök. Men se till att hjulen är i bra skick. Dem är dyra att byta. Hittar du inge fräsha begagnade så tycker jag du ska satsa på ett par nya. Visst det kostar ca 2500 men det är väl investerade pengar eftersom du får nya skidor som håller länge.

MVH Rickard
 
Re: Rolle77

Ok. låter riktigt bra det där. synd att man inte har så mycket pengar bara.. Men det går ju alltid att spara.

Hur många mil håller hjulen och vad kan det kosta isåfall?

/Mattias
 
Jag tycker det är kul med rullskidor efter en lång vinter på skidor.
Jag åker ca 150mil under barmarksträningen och jag behöver bara slipa stavarna 1 gång/säsong.
Mina skidor har ställbart rullmotstånd vilket gör att man kan staka ner för de brantaste backarna!
(PRO Ski Vario)
Med högre rullmotstånd kan man även träna diagonal utan att behöva leta upp värsta backarna.

Rullskidåkning är svårare än vanliga skidor mycket beroende på vinglighet och besvärligare bromsning men att det skulle vibrera och vara svårt med stavfäste kan jag inte hålla med om.
Rätt skidor, skidskor = få vibrationer
Rätt stavspetsar + rätt teknik= bra fäste
 
rolfs; sa:
...
Rullskidåkning är svårare än vanliga skidor mycket beroende på vinglighet och besvärligare bromsning men att det skulle vibrera och vara svårt med stavfäste kan jag inte hålla med om.
Rätt skidor, skidskor = få vibrationer
Rätt stavspetsar + rätt teknik= bra fäste

Men om man ska få rätt skidor som inte vibrerar så mycket så handlar det väl om en hel del pengar, eller? ställbart rullmotstånd kostar en hel del det med?

Vet ni nån bra internetbutik som säljer rullskidor så man kan kika lite?

/Mattias
 
Nåt exakt svar på hur länge hjulen håller har jag inte, har bara haft mina en vår nu och totalt sett har dem rullat ca 40 mil...Kan väl tänka mig att dem håller ca 150-200 mil...sen beror det ju på hur nogrann man e...jag vill alltid ha fräscha grejer när jag tränar. Det pris jag hört angående hjul i den affär jag frågade var ca 1200kr och uppåt...(för fyra stycken). För att få längre livslängd på hjulen är det bra att variera vilken skida man har på vilken fot. Man sliter lite olika beroende på sin teknik.

Nån internet butik som säljer vet jag ej, men gå in på inter sport eller stadium så har dom ju skidor av olika märken och prisklasser att titta på. Priserna ligger normalt sett mellan 2400 och 3000. En bra skida som är i billiga skiktet är Elpex vasa, min träningspartner har såna och är helnöjd med dem...hjulen är lite bredare på dem än på vissa andra (1 cm skillnad jämfört med vad jag har).

Men om det är kris i plånboken så tycker jag att du ska annonsera efter ett par. Jag köpte mina för 1300 (1 år gamla och körda ca 20 mil). Finns många som sitter o klämmer på rullskidor men som inte själva ids annonsera ut dem till försäljning.

Lycka till!
 
Mathew; sa:
rolfs; sa:
...
Rullskidåkning är svårare än vanliga skidor mycket beroende på vinglighet och besvärligare bromsning men att det skulle vibrera och vara svårt med stavfäste kan jag inte hålla med om.
Rätt skidor, skidskor = få vibrationer
Rätt stavspetsar + rätt teknik= bra fäste

Men om man ska få rätt skidor som inte vibrerar så mycket så handlar det väl om en hel del pengar, eller? ställbart rullmotstånd kostar en hel del det med?

Vet ni nån bra internetbutik som säljer rullskidor så man kan kika lite?

/Mattias
Några länkar
http://www.polder.se/
http://www.pro-ski.com/

Ja tyvärr så är det dyrt, ca:3000 för skidorna.
Angående hållbarhet på hjul så har jag åkt ca 500mil på en omgång.

Växlar man mellan höger & vänster 1gång/mil så sliter man hjulen lika vilket spar mer än 100mil.

Jag hade tidigare SWE-ski som jag åkte på i 6år och bytte hjul 1 gång.
Anledningen till att jag köpte nya var att de gammla rullade för lätt vilket inte ger så bra träning.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.