Rullskidor - Elpex(Offroad)

Hej
Jag funderar på att köpa rullskidor inom kort. Närmare bestämt ett par elpex- offroad. Är det någon som har testat dessa? Är de möjliga att köra med på grusvägar?
Jag är nybörjare och är det någon som har tips på vad man bör tänka på så är jag tacksam.
Kanske rekommenderas andra skidor?
/Claes

Har själv gått i rullskidtankar sista tiden och ikväll(!) köpt mig ett pat Elpex Wasa. Flera som jag pratat med (och nånstans på nätet där jag läste) menar att det går bra att köra de flesta klassiska rullskidor med stora hjul (>60mm) på hårt packat grus. Däremot sliter det svårt på lager mm, eftersom stendamm äter sig in vid hjulaxlarna. Lite surt eftersom nya hjul kostar 500-1000kr/skida, enligt Intersport.

Man kan naturligtvis se till att ta isär ofta och byta lagren om dessa kackar igen. Någon sa att inlineslager är billigare, men marginellt sämre.

Jag har ett par sådana rullskidor.
Dom funkar väldigt bra på grusväg, om det är är en slät packad yta. Förekommer det för mycket löst grus och håligheter blir det lite jobbigare. Men jag har åkt mycket grusväg då vägen hade en bra standard där jag tidigare bodde, går dock inte längre.
Men dom är även bra på asfalt med en grövre belägning. Men funkar fint på dom flesta vägarna.
Det som jag tycker är sämst med den modellen, är att man mest får jobba med armarna, mest stakning.

Har aldrig bytt varken hjul eller lager på dom, så tror inte dom är så känsliga.

Det du behöver tänka på, är att ha ett par stabila kängor till dom. Man behöver något stabilt på fötterna då skidorna har en ganska hög markfrigång och stora hjul.
Jag kör med skate-pjäxor, vilket funkar väldigt bra.
Har samma bindningar på rullskidorna, längdskidorna och mina långfärdsskridskor. Så då kan man satsa på några riktigt bra pjäxor.

Har du mycket grusvägar med en bra standard, så kan jag varmt rekommendera Elpex rullskidor, jättekul åkning! :cool:

//Gustav\\

lars1154

Avslutat
Trailskate

Jag har ett nytt par med stora pumpade hjul och handbroms för åkning även på grus och backar

lars1154

Avslutat
trailskate

Jag har ett nytt par med stora pumpade hjul och handbroms för åkning även i backar och på grus

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.