Rulla eller Knö ?

Raskesven; sa:
När jag använder tält knölar jag ner det i en kompressionspåse, med den sida upp som jag vill ha tag i. Hemmavid hängs det upp och torkas innan det åker ner i kompressionspåsen igen, fast nu inte komprimerad.

Raskesven

Lustigt nog är det också just så fallskärmsjägare knör sina skärmar efter landning (bortsett från att kompressionspåsen då är en väska)!

;)

/ G

Så egentligen spelar det alltså ingen roll hur man gör bara man själv tycker det funkar och man kan slå upp tältet i stark vind utan jag ofrivilligt byter tältplats med 2km ;)

Då fortsätter jag att knö i tältet i påsen, det funkar bra för mig :) Men det blir skrynkligt, kan jag leva med.

// EmSt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
..för övrigt tror jag skälet till att många prydligt viker och rullar sina tält är att många tilverkare skickar med så små påsar att det är enda möjligheten att få ner det!

-Lite som min första 'kompakt-sovsäck', Haglöfs Travelite från slutet av 80-talet - i sitt fodral är den onekligen ganska liten, men det beror nog mest på att man måste våldföra sig på säcken i 20 minuter för att få ner den i den minimala påsen..

/Per

Vad är värst för tält?

De flesta lättviktstält har svaga punkter i UV-tålighet och beläggningen av väv i tältbotten och yttertält. UV-tåligheten är svårt att göra så mycket åt annat än att möjligen tälta i skuggan när detta är möjligt.

Delaminering av vävarnas beläggning skulle kunna ske om belagd sida ligger mot belagd sida i packningen och sidorna klibbar ihop vid förvaring fuktigt och i värme?

Borde dock vara värre för tältet när man sätter upp det i blåst och det fladdrar än under förvaringen i analogi med segel på båtar som tar mest stryk när seglen fladdrar och inte så mycket när de förvaras eller står utspända i vinden.

Vissa tält torde må bättre av vikning och rullning. Det gäller t ex Moskoselskåtorna pga de styva glasfiberdelarna i ventilmössan upptill. Jag kan tänka mig att vissa andra ventiler också mår bäst av att rullas in i tältväven.

Jag tror att man kan få mindre volym på de flesta tält genom att rulla dem och nackdelarna med att rulla borde vara försumbara i de flesta fall. Att se till att lovartsidan av tunneltältet ligger ytterst borde inte var något problem.

Thure

tigertamjaren; sa:
Raskesven; sa:
När jag använder tält knölar jag ner det i en kompressionspåse, med den sida upp som jag vill ha tag i. Hemmavid hängs det upp och torkas innan det åker ner i kompressionspåsen igen, fast nu inte komprimerad.

Raskesven

Lustigt nog är det också just så fallskärmsjägare knör sina skärmar efter landning (bortsett från att kompressionspåsen då är en väska)!

;)

/ G

Men före nästa hopp så knös knappast skärmen ner igen. Det är ju skilland på att snabbt få undana sin skärm för att undgå upptäckt och att packa den inför nästa hopp.

Jag tycker inte liknelsen med fallskärm och tält är så bra.

/Patrik

tango; sa:
tigertamjaren; sa:

;)

/ G

Men före nästa hopp så knös knappast skärmen ner igen. Det är ju skilland på att snabbt få undana sin skärm för att undgå upptäckt och att packa den inför nästa hopp.

Jag tycker inte liknelsen med fallskärm och tält är så bra.

/Patrik

Ehu? Missade du smilfinken kanhända...

Hej
Jag viker nästan alltid mitt tält(Nammatj3). Eftersom det nästan alltid har regnat och finns skit på undersidan är det lättare att hålla rent. Det brukar inte bli på exakt samma sätt så jag ser ingen fara med veck. Förvaras alltid i påsen.
mvh
ht

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips