Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om du menar skillnaden mellan klassiska rullskidor (om du kanske skall åka vasan) och vanliga rullskidor så är denna skillnad MYCKET STOR.
Det är en stor skillnad i hur lätt man kan transportera sig fram. Att åka med rullskidor går långsammare men är mer likt en skidrörelse. den största skillnaden är att man vid rullskidor "tvingas" att använda stavarna mer än då man åkar rullskidor. där stavrörelsen i stort sett försvinner vid neförsbacke och på platt mark. (5 hjul)
En relevant jämförelse är hur det skiljer mellan att åka skridskor och åka skidor. En ganska stor skillnad eller hur?
Lite svårt att förstå vad du menar, du borde antagligen skrivit rullskridskor i stället för rullskidor på ett par ställen i ditt inlägg men antar att du avser jämförelse med rullskidor med backspärr och digonalåkning versus inlines och vanlig skridskoteknik och det är givetvis stor skillnad.
Däremot tycker jag att skillnaden mellan känslan att skidskata och att åka inlines med klap dvs lös häl inte är så stor i varje fall om man vinnlägger sig om att ha liknande rörelsemönster med stakning och skatingskär.
Friktionen är något mindre vid bra asfalt än vid snö och man kan röra benen annorlunda då inlines i allmänhet är kortare än rullskidor och speciellt vanliga snöskidor. Snöskidor har också större kursstabilitet.
Thure
cjonsson; sa:
Mycket stor skillnad...
Om du menar skillnaden mellan klassiska rullskidor (om du kanske skall åka vasan) och vanliga rullskidor så är denna skillnad MYCKET STOR.
Det är en stor skillnad i hur lätt man kan transportera sig fram. Att åka med rullskidor går långsammare men är mer likt en skidrörelse. den största skillnaden är att man vid rullskidor "tvingas" att använda stavarna mer än då man åkar rullskidor. där stavrörelsen i stort sett försvinner vid neförsbacke och på platt mark. (5 hjul)
En relevant jämförelse är hur det skiljer mellan att åka skridskor och åka skidor. En ganska stor skillnad eller hur?
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...