Rödsprit i solen

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Intressant! Någon skillnad i hur mycket den sotar?

Nej, tyvärr. Inte märkbar ivf.

Jag gjorde ett experiment förut (finns i en tråd nånstans). Det slog mig att spritbrännare man använder på labb brinner med ren låga, inte sotar ett dugg. Så jag tänkte att det måste vara färgämnet och kanske kräkmedlet och smakämnet de tillsatt som orsakar soten. Så jag renade T-sprit genom aktivit kol. Blev helt färglöst och smakade bara etanol. Så glad i hågen tände jag en brännare och satt en helt ny kastrull ovanpå. Den blev lika svart som alltid.

Mysteriet kvarstår och soten med. Men jag har ivf ett par liter T-sprit som inte kan förstöra maten med sin äckliga smak om men skulle råka peta med gaffeln. ;-)

Vill man minimera risken för nedsotade grytor och fördärvad mat av spill - GB74-brännare och campingasol. Det är också mer vikteffektivt hur man än räknar på det...

men nu svär jag väl i kyrkan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips