Rödsprit i solen

Intressant! Någon skillnad i hur mycket den sotar?

Nej, tyvärr. Inte märkbar ivf.

Jag gjorde ett experiment förut (finns i en tråd nånstans). Det slog mig att spritbrännare man använder på labb brinner med ren låga, inte sotar ett dugg. Så jag tänkte att det måste vara färgämnet och kanske kräkmedlet och smakämnet de tillsatt som orsakar soten. Så jag renade T-sprit genom aktivit kol. Blev helt färglöst och smakade bara etanol. Så glad i hågen tände jag en brännare och satt en helt ny kastrull ovanpå. Den blev lika svart som alltid.

Mysteriet kvarstår och soten med. Men jag har ivf ett par liter T-sprit som inte kan förstöra maten med sin äckliga smak om men skulle råka peta med gaffeln. ;-)

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Vill man minimera risken för nedsotade grytor och fördärvad mat av spill - GB74-brännare och campingasol. Det är också mer vikteffektivt hur man än räknar på det...

men nu svär jag väl i kyrkan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips