Om det är till Kebnekaise fjällstation du tänkt vandra ska du få några tips:
Grusvägen är skittråkig! Vid renvaktarstugan väster om Rijsemjávrátja ser det fint ut att tälta - det är det inte! Miljarder mygg och den sämsta tältplats jag någonsin valt. Det hade nog fan varit bättre att tälta mitt på grusvägen...
Sedan är hela landskapet mellan Sitasjaure och passet vid Tjuolak sönderkörd av terrängfordon så det är inte särskilt vackert där heller... Efter passet kommer blockterrängen fram till Hukejaurestugan, men väl framme är det fint.
Från Hukejaure är det först uppförsbacke och sedan blockterräng fram till Bajimus Cuhcajávri innan leden blir riktigt trevlig om man bortser från några vad där passagen över Gaskkamus Cuhcajávri är det knepigaste. Om man tar det långt ner i "deltat" precis före sjön är det grunt med stilla vatten.
Sedan kommer mer blockterräng innan leden försvinner rakt upp åt vänster och man får ta hjälp av händerna för att komma upp. När man väl är uppe bär det av nedåt istället och då börjar knäna ha synpunkter...
Väl framme vid Kungsleden möter man, efter att ha blivit folkskygg efter de senaste dagarnas vandring, människor var tionde minut - och de envisas dessutom med att hälsa på en... Om man vill få lite respit från alla hälsande terrorister kan man bojkotta i Singi och istället snedda över höjd 980. Därefter är det en ren transportsträcka med en fantastisk vy över GSM-masten vid Kebnekaise fjällstation...
Med andra ord en helt fantastisk vandring som jag inte skulle vilja ha ogjord!!! ;-)