Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes

Den breddningen noterade vi också (har själv ett foto på den), men vi tyckte det var enklare att vända tillbaka allt som allt och fortsätta på den lättvandrade leden.
 
Kul att er vandring blev lyckad med fint väder och till och med myggfritt! Två fina foton från Kisuris topp har du fått med också.

Angående den där breddningen är det intressant att jämföra Lars foton i inlägget nyss med hur det var när jag själv var på platsen förra året. Först ett foto (som tycks vara taget nästan på metern samma ställe som Lars!) som visar vattenläget den 1 juli. Betydligt mer vatten, och mycket går i de bägge ytterfårorna. Vadbart? ja, kanske.

Foto under togs två dagar senare, i regnväder. Jag stod nu på en grusås söder om breddningen och ser alltså nedströms (åsen syns i bakgrunden på den första bilden). Nu är det väldigt mycket vatten, och jag minns att det mullrade av stenar som rullade i fårorna. Vadbart? Mjae, det är nog tveksamt. In varje fall knappast rekommendabelt. Men under normala förhållanden håller jag med Lars, detta är ett bra ställe.
 

Bilagor

  • P1110280_640.jpg
    P1110280_640.jpg
    129.3 KB · Visningar: 411
  • P1110362_640.JPG
    P1110362_640.JPG
    112.1 KB · Visningar: 401
Ska man vara noga så är det andra fotot inte från Kisuris utan från Stuor Dijdder precis på kammen ut mot virihaure/rasluokta längs med leden.

Bara för att jämföra (igen) :) så bifogar jag mitt foto på breddningen. Tror det var ganska lite vatten egentligen så vad hade nog gått bra om vi hade känt för det. Nu tog vi den enkla vägen istället.

Andra bilden här nedan är från vyn ut över Sarek från Kisuris topp. Sista fotot är från min absoluta favoritfors i rasjåhkå nära Arasluoktastugorna som jag kallar "skifferforsen" med alla sina mjuka lager av sten som vattnet virvlat och skrubbat många hål och mjuka urgröpningar i.
 

Bilagor

  • Padjelanta 046.jpg
    Padjelanta 046.jpg
    52.7 KB · Visningar: 497
  • Padjelanta 067.jpg
    Padjelanta 067.jpg
    58.8 KB · Visningar: 378
  • Padjelanta 139.jpg
    Padjelanta 139.jpg
    53.8 KB · Visningar: 385
Ska man vara noga så är det andra fotot inte från Kisuris utan från Stuor Dijdder precis på kammen ut mot virihaure/rasluokta längs med leden.

Bara för att jämföra (igen) :) så bifogar jag mitt foto på breddningen. Tror det var ganska lite vatten egentligen så vad hade nog gått bra om vi hade känt för det. Nu tog vi den enkla vägen istället.

Detta måste nu vara ett av de mest väldokumenterade jokkflödena på Utsidans forum! :) Det ser ju vadbart ut, det håller jag med om.

Andra bilden här nedan är från vyn ut över Sarek från Kisuris topp. Sista fotot är från min absoluta favoritfors i rasjåhkå nära Arasluoktastugorna som jag kallar "skifferforsen" med alla sina mjuka lager av sten som vattnet virvlat och skrubbat många hål och mjuka urgröpningar i.

Spännande vy över Sarek. Och den där forsen ser ju tjusig ut. Där har jag aldrig varit så det var fint att se den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Wessén Sarek 2013, Kvikkjokk - Ritsem? Fjällvandring 21
Evajar Katterjokk - Ritsem i juli 2013 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.