Rinim via Alep Valek till Aktse?

Hej,
Jag och min tjej ska ut och vandra i Sarek för första gången på söndag. Vi ska utgå från aktse och vandra in i rapadalen, sedan via basstavagge till rinim. Sedan ska vi tillbaka till aktse, men vi vet inte riktigt hur. Vi vet ju att man kan ta båten över sitojaure och sedan gå kungsleden tillbaka. Men vi är lite sugna på att istället försöka komma upp på högplatån sydost om rinim om vandra den vägen tillbaka, kanske via skierffe. Är det någon som har gjort det tidigare? Är vägen framkomlig? Finns det några svåra vad eller andra svårigheter på vägen? Har sökt lite på forumet men inte hittat så mycket mer info än att det är lite svårt i början då man ska gå upp för branten. Rutten finns ju heller inte beskriven i grundstens bok. Vi tänkte åka båt till strax väster om tjålle och försöka gå upp i den lilla ravinen där det rinner en jokk. Är det en bra idé?

Jättetacksam för svar!

Hej!

Precis som du redan är inne på är det branten upp från Sitojaure som är det besvärliga. Enligt Kuhmunens som bor i Rinim brukar de ta sig upp just i samma ravin som du beskriver. Antingen tar man båt dit eller så går man på skrå precis ovanför björkskogen bort dit. Men man ska hur som helst undvika såväl björkskogen/-träsket nere vid sjön som branten. Jag har provat på båda dessa (!) och fick sedan berättat för mig hur jag borde gjort.

Den fortsatta vägen mot Aktse har jag själv inte vandrat, jag gick Vassjavagge bort mot Rapaselet, men det finns info i andra trådar från förra året. Pröva sökfunktionen.

häpp / Filiokus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kuhmunen vet var du skall landa i viken och kan peka rätt väg upp.
Jag brukar gå till höger om jokken. Det är brant men fullt gångbart. Inga problem att ta sig upp. Lite svettigt bara…Ovanför finns en renvaktarstuga.

Jåkkotjkaskalako är lättgången. Du kan komma över Abmojokk nästan överallt, på vissa ställen kan du gå från stenblock till stenblock torrskodd. Är det mycket vatten kan du alltid vada vid: 67 11’53,70N – 18 15’49,43O (det är nästan alltid under knähöjd där).

Vid 67 13’25,03 N – 18 13’39,94 O finns ett stort stenblock som har kluvits i flera delar (gammal offerplats). Under det största stenblocket, östra sidan, brukar det finnas en lya där olika djur bor under årens lopp.

Söker du en tältplats kan jag varmt rekommendera 67 11’40,11 N – 18 16’20,70 O. Där har jag sovit många nätter. I början av sommaren finns det vatten där – men inte i augusti, vatten finns i jokken lite lägre österut.

Trevlig tur!

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips