Ressälskap i början av april till Kebnekaise!

Tjena!

Jag vill ha sällskap på en 7 dagars (eller däromkring) tur till kebnekaisemassivet!
Tanken är att det ska tältas och skidas så mycket det bara går!

Tanken är att vi (kankse du och jag m fl.) ska åka under påsklovet 16 - 28 april... Andra tider går också bra, fast inte lika...

Hör av dig om du är intresserad!

/Jonas

Det låter intressant. Hade själv tänkt göra någon längre tur, men saknar sällskap. Vilken typ av tur hade du tänkt? Toppbestigningar eller en "vanlig" fjälltur?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad jag har planerat är en tur på skidor med tält där man skidar så långt man orkar (har ganska mycket ork) för att sedan tälta och fortsätta så tills man kommer fram, dit man nu är på väg... Toppturer ser jag som ett plus, fast jag saknar dock lavinkunskap. I fall ngn som följer med har denna kunskap så vore det jättebra, då lite mer variation blir av!
Jag har tänkt att start och slutpunkt ska bli kebfjällstation, för där tänkte jag hyra skidor...

Om någon följer med så får vi ju självklart diskutera alla detaljer tillsammans...

/Jonas

Kanon

Det låter som en tur för mig. Jag har läst på väldigt mycket om laviner och testat gräva lite rutschblock, men har inte särskilt mycket praktisk erfarenhet. Låter helt enkelt bli att åka på snö som jag är osäker på. Ska ta ett snack med mina föraäldrar och se över min ekonomi.

Nu gör vi slag i saken!

Hej. Vet inte om ni kommmit någon vart i planeringen, men bäst är ju att vi ringer varandra så att det blir någon verklighet av planerna.

I alla fall, jag är utan reskamrat men måste absolut få komma upp en vecka och skida, tycker alltså att vi ska försöka få ihop planerna till något bra.
Man kan ju också försöka avsluta turen vid KEb och då göra en toppbestigning som avslutning.

Påsk är oerhört mycket folk och visserligen varmt och skönt väder men ofta risk för lite snö. Framför allt så är varmt och skönt väder = blöt snö, blöta prylar och ett helvete att valla. Jag föredrar att åka lite tidigare om det är möjligt för att få uppleva vintern på riktigt.

// Martin
Tel: 031-54 54 80
0708-770103

Påsk

Åker ni senare så kanske vi syns, vi skall up på påsk. Påsk kan som sagt vara varmt och blött men oxå kallsnö och underbart...

Man vallar ju ändå med stighudar så fästet brukar aldrig vara nått problem;-)

För oss är det Rullevarerännan, Toulpa, Nygrens och lite andra skojiga åk som är målet, nån topptur med kamvandring och kanske lite isklättringh som en bonus.

Måste tyvärr dra mig ur då jag konstaterat att jag för tillfället knappt klarar av att betala mina nudlar och förseningsavgifter från biblioteket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips