Resonemang kring tält eller vindskydd

När solen skiner på morgonen kan det bli riktigt stor temperaturskillnad...

/OJ

Ja, det vet ju alla hur intensiv solstrålningen är klockan fem på morgonen, speciellt i Sydalperna där solen går upp 4.50 -- vid midsommar.
Konstigt då att tältet fortfarande är plaskvått när jag packar ned det cirka halv sju.

Jag har vaknat i gemytlig tältvärme för att någon timme senare skrapa frost från yttertältet.

I sydnorska fjällen går solen förvisso upp en dryg timme innan jag gör det, men inte precis badar tältet i sol för det.
Jag har haft 12-15 grader i tältet mot 5 utanför i hällande regn. Man kan lugnt förutsätta att temperaturen under dessa nätter sjunker stadigt fram till uppstigandet (ja, jag har även kollat temperaturen då och då under oroliga nätter).

Det hänger förstås på hur pass vamt det är när man lägger sig. Sätter man upp tältet i mörker
i september, kanske man inte har det fullt så gemytligt.

Metallbelagd väv

Till ett av mina gamla fjälltält hör ett yttertak av metallbelagd väv. Ytterduken har fått fortleva som bivack tak. Är det en läge med öppen sikt åt öster låter jag alltid den metallbelagda sidan vara uppåt. Skulle det bli en solig morgon inbillar jag mig att det inte blir fullt fort så varmt som under bara duken.
Det gjordes jämförelser på -70talet mellan belagda och obelagda tält. Kommer inte ihåg detaljerna men man ser det inte så ofta nuförtiden, utom i campingsegmentet och på projektordukar.
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
På 70-talet tror jag det fanns Silverfärgade, (ALU) -belagda tält som man på sommaren hade beläggningen utåt, (skulle bli svalt) för att sedan på vintern vända den inåt, det skulle då bli ngn slags thermos effekt av det, vet inte om det funka, har ej provat.
Någon som vet varför det skippades?, eller finns fenomenet kvar ?
peter1959

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips