reservpaddel i kanot?

Hej, hur gör ni? Har ni alltid reservpaddel med er när ni är pa langtur med kanot? Undrar om det verkligen kan hända att man kann tappa bort en paddel i vattnet - och tycker att det är lite besvärlig med för mycket extrabagage...
Sigi
(vi är 2 stycken som paddlar)
 
Hej, hur gör ni? Har ni alltid reservpaddel med er när ni är pa langtur med kanot? Undrar om det verkligen kan hända att man kann tappa bort en paddel i vattnet - och tycker att det är lite besvärlig med för mycket extrabagage...
Sigi
(vi är 2 stycken som paddlar)

Jag har med reservpaddel men mer ifall den ordinarie går sönder - den risken ser jag som större än att jag tappar bort den. Sen beror det ju på hur långt ifrån civilisation man paddlar och hur mycket man exponerar sig för väder, vind och vågor.
Orkar en paddlare ta kanoten i säkerhet med sin paddel ifall en paddel försvinner?

Jag tycker att i kanadensare och kajak är sällan vikt eller utrymme ett problem och då är det inget besvär för mig med en extra paddel i varje kanot.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej,

Rekommenderas nog att ha reserv med.

Du kan testa hur roligt de är att tappa en paddel.
- sätt andra paddel bort och paddla bara med den ena, men ta en rejäl avstånd typ 1 km. Sen gör din egen beslut.

Mvh Simo
 
Menar du kanadensare eller kajak eller
både och? Strömmande vatten med forsar? En reservpaddel per två paddlare vid flerdagsturer är en variant.

Thure
 
Jag lämnar sedan många år tillbaka inte bryggan utan reservpaddel

Inte för att tror att risken är så stor att tappa paddeln, utan för risken att paddeln ska gå sönder. Antingen p.g.a taskig konstruktion eller att någon oförsiktig kamrat trampar på paddeln då vi gått iland.

En några år gammal bild (2013-09-22 enligt EXIF data)

Per
 

Bilagor

  • Trasig paddel P5110044.jpg
    Trasig paddel P5110044.jpg
    35.7 KB · Visningar: 582
Som de andra redan har påpekat så beror det mycket på var man paddlar vilken slags kanot (kajak är också en kanot enligt definitionen) och även vilken slags paddel man har.
Vet flera som tex råkat trampa på sin fina kolfiber paddel. Har själv tappat min paddel på en mörkerpaddling i en klass1 fors. En sekund oaktsam och schwupps var den svarta paddeln borta...som tur hittade en kompis den sen. Har även dragit sönder en paddel när jag träffade en sten långt ute på sjön där jag minst hade förväntat mig en sten.
Jag gillar inte heller ha med massa extra grejer och kör nästan alltid med bara den jag paddlar. Är jag med en större grupp kolla jag dock alltid gärna innan att någon har en extra med sig i alla fall så man kan hjälpas åt.

Paddlar man kanadensare på en lugn sjö tror jag dock att det sällan är problem med att plötsligen bara ha en paddel. Har själv varit på flera turer med tung packning och paddlat själv. Som med så mkt annat är det den rätta tekniken som är det viktigaste och gör man rätt kan man vara mkt snabbare än två som gör fel.....
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det finns ju så att säga två aspekter på detta.

Den ena är säkerhetsaspekten. Den kan andra bättre än jag.

Den andra och ganska (för mig) självklara är att allt som hotar att sänka min paddeltur ska elimineras.
Där finns det fler saker än en borttappad (eller trasig) paddel att ta höjd för.

en reserv (gärna delbar) på 2 paddlare är väl rimligt besvär?

mvh thomas
 
Hej och tack för alla intressanta synpunkter - och bilder! Än sa länge har vi alltid haft med oss 3 paddel för 2 personer - men den här gangen ska det vara manga bärsträckor - och ju mindre grejar man har med sig desto bättre är det ju - a ena sidan. A andra sidan: langt borta fran civilisationen och sedan händer det, en paddel gar sönder - inte alls sa roligt!
Alltsa: Ska antagligen ha med oss en tredje paddel, en liten ihopfällbar kanske...
Tack igen!
Sigi
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.