Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Reseberättelser från fjällen
- Trådstartare pal2
- Start datum
ps. även jag har lyckats få närbilder på en lämmel, stel av skräck?
Din ser ju ut att vara ännu räddare än min! Vad har du gjort med stackarn?
Nu väntar jag bara på lite text också.
...är den lika häftig som den ser ut att vara från denna vinkel?
Jag hittade en bild från morgonen dagen efter där den syns lite bättre - så döm själv:
http://www.paerl.homeip.net/CRW_3847.JPG
Om jag gjorde en dagstur upp på Gappetjåhkkå så skulle jag nog tycka att det var mödan värt att besöka den.
Nu har vi lyckats klämma ur oss lite text och bilder från Sarek
Klippt ur öringens berättelse:
...Stax innan Mikkastugan när Jenni varit hungrig ett bra tag och fötterna värkte stötte vi på en oväntat stor jokk- Mihkajåhkå. Varför har ingen varnat för den?...
Att du som hänger här så mycket har missat den? Grundsten skriver i turbeskrivningen om Ruohtesvagge: "..och detta är alltid ett problematiskt och fruktat hinder" om Mihkajåhkå. Det är därför alla andra går på västsidan om Smajllajåhkå.
Annars verkar ni haft en bra tur med en vanliga mängden vedermödor som hör till.
/Pär
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Nu har vi lyckats klämma ur oss lite text och bilder från Sarek, 31/ - 7/8 2007
www.minutsida.blogspot.com
Bra att det är fler som hatar Rapadalens skogshelvete...
// Jocke, som HATAR Rapadalen med stora bokstäver...
Farlga saker!
Lördag 4/8 1990 ramlade en kvinna vid vadning över Mikkajåkkå och försvann i jåkken. Hon hitades senare död i Smailaravinen nedanför bron. Läs på http://www.anasys.se/vandring/sarek90/sarek90.shtml dag 6.
Förstår inte heller hur du kunnat missa detta.
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Staffan! Den jåkken är en av de riktigt farliga i Sarek. Den senaste som tagit ett liv. Bland annat är den så strid att den ofta drar med sig stenar som följer med vattnet. Smällarna när stenarna krockar hörs hela tiden när man går bredvid jåkken. Hoppas ni vadade nära utflödet i Smailajåkken. Tror att den lugnat ner sig lite där.Klippt ur öringens berättelse:
...Stax innan Mikkastugan när Jenni varit hungrig ett bra tag och fötterna värkte stötte vi på en oväntat stor jokk- Mihkajåhkå. Varför har ingen varnat för den?...
Att du som hänger här så mycket har missat den? Grundsten skriver i turbeskrivningen om Ruohtesvagge: "..och detta är alltid ett problematiskt och fruktat hinder" om Mihkajåhkå. Det är därför alla andra går på västsidan om Smajllajåhkå.![]()
Lördag 4/8 1990 ramlade en kvinna vid vadning över Mikkajåkkå och försvann i jåkken. Hon hitades senare död i Smailaravinen nedanför bron. Läs på http://www.anasys.se/vandring/sarek90/sarek90.shtml dag 6.
Förstår inte heller hur du kunnat missa detta.

Jag älskar Rapadalen. Jag kan sitta i timmar och titta ned på den vackra dalen... från en upphöjd possition// Jocke, som HATAR Rapadalen med stora bokstäver...
///Claes
Nja... tror faktiskt inte att den var så jätterädd. Om man som Lämmel bosätter sig vid Mikkastugan så hinner man nog bli rätt van vid folk. Vi var tre personer som hjälptes åt att få stopp på den. (Misstänker att det var samma lilla gynnare som var inne i mitt yttertält på morgonen, och busade)Din ser ju ut att vara ännu räddare än min! Vad har du gjort med stackarn?

Jag älskar Rapadalen. Jag kan sitta i timmar och titta ned på den vackra dalen... från en upphöjd possition
///Claes
Det kan jag hålla med om! Skjerfe eller Låddebakte, men NERE i Rapadalen äts man levande av mygg, dränks av regnvatten och rivs blodig av träd och snår samt meterhöga växter och dessutom finns björn och djupa myrmarker... vad mer kan gå fel?
// Jocke
Att du som hänger här så mycket har missat den?
Som sagt, jag hade nog både läst och hört det... men på samma sätt som båttiderna for det rätt genom knoppen bara
Din ser ju ut att vara ännu räddare än min! Vad har du gjort med stackarn?
Nu väntar jag bara på lite text också.
Jag hittade en bild från morgonen dagen efter där den syns lite bättre - så döm själv:
http://www.paerl.homeip.net/CRW_3847.JPG
Om jag gjorde en dagstur upp på Gappetjåhkkå så skulle jag nog tycka att det var mödan värt att besöka den.
/Pär
Intressant liten sak, så vass eller uppstickande som den syntes på första bilden var den ju inte men helt klart nåt som man skulle vilja upp på omman gick upp på huvudtoppen.
Undra hur många som varit uppe på den?
Har börjat bearbeta dagboken men det kommer att ta ett tag.
Har tittat in lite då och då och väntar ständigt på ytterligare en dag med text. Inser att jag måste missat dig med bara några timmar vid Kutjaurestugan. Tycker också att din beskrivning av vadstället vid jåkken Vierttjajågåsj är fascinerande eftersom jag två dagar innan passerade där utan att ens reflektera över att den jåkken skulle kunna vara några som helst problem. Å andra sidan så var det riktigt ruskväder hela den natten så jag kan förstå om varenda vattendrag i området var fullt.
/Pär
Har tittat in lite då och då och väntar ständigt på ytterligare en dag med text. Inser att jag måste missat dig med bara några timmar vid Kutjaurestugan. Tycker också att din beskrivning av vadstället vid jåkken Vierttjajågåsj är fascinerande eftersom jag två dagar innan passerade där utan att ens reflektera över att den jåkken skulle kunna vara några som helst problem. Å andra sidan så var det riktigt ruskväder hela den natten så jag kan förstå om varenda vattendrag i området var fullt.
/Pär
Det var ju tråkigt att vi missade varandra. Det är alltid trevligt att träffa Utsidare på fjället. (några träffade jag faktiskt: Öringen, tjonsson, fson t.ex.)
Det har gått lite trökt med skrivandet eftersom det varit mycket som distraherat, men jag tror att det har släppt nu så det borde dyka upp fler dagar snart.
Håll ut!
Var in och läste om din vandring. Kul läsning och vackra bilder!
///Claes
/Pär
Har också varit med om att det vadet är rejält besvärligt. Stugvärden i Kutjaure tipsade om att det var bäst att vada några hundra meter uppströms. Det var ett ganska otrevligt vad, speciellt för att vara efter en led.
/Ulf
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 49
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 4