Sarek, info om snöläge och broar

Hej på er,

Igår lördag den 7:e juli kom jag hem från en Sarek-tur.
Start: Suorva
Mål: Staloluokta
Väg: Niento-Pierikjaure-Skarja-Alkavagge-Miellätno-Staloluokta.

Det var mycket snö, stundtals även i dalgångarna, mycket smältvatten.
Bäckar som brukar vara torra eller knappt märkbara var nu vadningsbara.

Ingången till Alkavagge från Skarja var helt snötäckt när man passerat bäcken innan Alkavagge.
Alkavagge var torr.

Väldigt få grönt gräsbevuxna områden ty snön hade nyss smält bort så de mesta av dessa områdena var brunt gräs från förra året.

Ovanligt många Fjäll-labbar, har inte sett så många sammanlagt under mina vandringstider (och det är lång tid).

Myggen får jag icke förglömma, ja, de fanss och de var många, åtminstone från Alkavagge till Stalo.

Upplevde också en extremt otrevlig sak, sol-strålar som näst intilll känndes som på en strand i Mallorca = Brände armarna + ansiktet.
Har aldrig tidigare hänt mig under sommar-tid i fjällen.
Men det äro nya tider i antågande med andra ord.

Så en liten men viktig detalj.
På fjällkartan BD10, daterad december 2006 så finns inte bron över Mielätno utmärkt.
Bron finns i verkligheten, den går att använda för att gå över.
Bägge sidorna av bron har tydliga skyltar där det står "Tillträde förbjudet" , "Får ej användas" osv osv
Ryktet säger att två parter har varit oense om vem som äger bron och sedan då vem som ansvarar för bron.

Men du som varit i Sarek förrut du vet att Sarek är Sarek och det är dit man går för att inte träffa folk.
(Det finns andra sådana ställen också).

När kan jag rekommendera en Sarek-tur då, tja då får jag väl säga som den Danska ölreklamen sa för några år sedan.
"VERGANG"

Lycka till, avundas era kommande turer denna sommar.

Mvh
Anders Gunnare
http://www.enfotograf.se
 
Vi hade också många fjällabbar på vår tur från Stalo-vaimok-Kvikkjokk,såg en del fjällämlar men inte några horder.
Och brände oss rejält i solen;inga solbrillor,inga solskydd vilket hade varit av största nödvändighet.
Ovanligt ilskna myggor och även knott i Tarradalen-k
Kvikkjokk.
I år verkar vara ett lite speciellt år,eller är det "det nya klimatet" som blivit påtagligt.
 
Fråga om bron

Hejsan!

Tack för fin information - speciellt om Miellädno bron! Var nånstans är den ungefähr, eller har du t.o.m. GPS Koordinater dit?

Vi tänker gå Vaisaluokta-Staluluokta-Alggavagge-Smaila-Snavvevagge,Rapadalen till Lulep V och sen upp och förbi Skierffe-Aktse, och om det finns en bro över Miellädno underlätter det väl lite :)

Vi tänkte gå 14. till 27. Augusti, undrar om det då fortfarande är snö kvar... vi packar väl vantarna & långkalsånger ändå.

Ha det bra,
Jonas
 
Bron är kvar (alkajaure)

Flög över denna idag. Från luften såg den då hel ut.... ligger någon km NV Alkajaure, bara följa M-ätno.
Såg inga båtar i Alkajaure, så bäst att använda bron. Det är MYCKET vatten i älven/jåkken.






Hejsan!

Tack för fin information - speciellt om Miellädno bron! Var nånstans är den ungefähr, eller har du t.o.m. GPS Koordinater dit?

Vi tänker gå Vaisaluokta-Staluluokta-Alggavagge-Smaila-Snavvevagge,Rapadalen till Lulep V och sen upp och förbi Skierffe-Aktse, och om det finns en bro över Miellädno underlätter det väl lite :)

Vi tänkte gå 14. till 27. Augusti, undrar om det då fortfarande är snö kvar... vi packar väl vantarna & långkalsånger ändå.

Ha det bra,
Jonas
 
Flög över denna idag. Från luften såg den då hel ut.... ligger någon km NV Alkajaure, bara följa M-ätno.
Såg inga båtar i Alkajaure, så bäst att använda bron. Det är MYCKET vatten i älven/jåkken.

Toppen, tack ska du ha, det räcker bra det.

En fråga - du säger "ingen båt i Alkajaure" - går man inte vanligtvis på norra sidan? Förmodligen är man "på rätt ställe" om man använder bron, och jag fattade inte riktigt ;-)

Kunde du ta några flygbilder - är det nån som vet om det finns några nånstans? Har aldrig sett några från Sarek/Padjelanta faktiskt.
 
Och brände oss rejält i solen;inga solbrillor,inga solskydd vilket hade varit av största nödvändighet.
I synnerhet som det låg så pass mycket snö i Gurravagge så var solglasögon näst intill nödvändigt, tyckte jag. Mitt solskyddsmedel (15) hjälpte föga...
Ovanligt ilskna myggor och även knott i Tarradalen-Kvikkjokk.
Hehe, jag överdriver inte när jag säger att jag hade ca 25 myggbett på ena underarmens utsida efter en dags vandring.Trots långärmad skjorta.

/Stugvärdens i Vaimok kusin samt medvandrare på vägen till Vaimok i förra veckan
 
Eniros satellitbilder tycker jag är oerhört fascinerande. Inte flygbilder iofs,,,

You're the man! Tänk, där leker man med Google Earth och hoppas på vettig upplösning nån gång, och sen finns det värdens grej "ready" redan. TACK för det, jag hade nog använt den sidan för kartor i söder, men visste inte att det fanns så fantastiska bilder på Padjelanta & Sarek!
Wow! :)
 
Båtar

Toppen, tack ska du ha, det räcker bra det.

En fråga - du säger "ingen båt i Alkajaure" - går man inte vanligtvis på norra sidan? Förmodligen är man "på rätt ställe" om man använder bron, och jag fattade inte riktigt ;-)

Kunde du ta några flygbilder - är det nån som vet om det finns några nånstans? Har aldrig sett några från Sarek/Padjelanta faktiskt.

Det brukar finnas en båt i själva sjön, tror det är "kyrkan" som brukar lägga ut den. Såg dock ingen nu när vi passerade. brukar bla användas i sb med kyrkhelgen av de som flyger till Tarraluopal och alltså kommer söderifrån till Kyrkan.
På Jokkmokks Fjällsäkerhetskommittés hemsida finns en del flygbilder och annan info från Jokkmokksfjällen.
 
You're the man! Tänk, där leker man med Google Earth och hoppas på vettig upplösning nån gång, och sen finns det värdens grej "ready" redan. TACK för det, jag hade nog använt den sidan för kartor i söder, men visste inte att det fanns så fantastiska bilder på Padjelanta & Sarek!
Wow! :)

You're welcome! Visst är det häftigt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.