Resa till Sarek med bil

Jag tillsammans med ett par andra vandringsglada vänner planerar att ta den där vandringsresan till Sarek som vi länge snackat om. Vi har ett dilemma bara:

Vilka möjligheter finns det om vi reser med bil? Vi bor relativt nära nationalparken så vi kan köra till vilken närliggande stad som helst, men ser gärna att själva vandringen börjar söderifrån.

Vi vill med andra ord börja vandringen vid bilen och på något sätt ta oss tillbaka till bilen på ett någorlunda smidigt sätt. Någon av er som gjort något liknande eller har något tips?
 
Ska du gå rundtur, starta söderifrån , så blir det väl Kvikkjokk. (det är iofs ingen stad, men städerna lyser med sin frånvaro i närheten av Sarek). Vill du inte gå en rundtur med start och slut i Kvikkjokk kan du ju alltid gå ut, Ritsem, Sourva eller Saltoloukta, men behöver då åka buss tillbaka till bilen Buss93+44 + 47 väl
 
Hej, jag gjorde två bilburna turer i somras. Ena turen kvikkjokk-kvikkjokk. Går att göra lite olika varianter beroende hur långt ni tänkt gå. Tex kvikkjokk-pårek-njoatsosvagge-luohttolahkto-lullihavagge-gådokbrok-pårek-kvikkjokk.

Om ni istället börjar i ritsem och slutar i saltoluokta så kan ni ta bussen tillbaks till ritsem. Det är enklare än buss till kvikkjokk. Då skulle ni kunna gå tex ritsem- båt - änonjalme-gisuris-ruohtesvagge-bierikjavrre-basstavagge-rinim, båt - kungsleden till saltoluokta - båt - buss tillbaks till ritsem.

Men det finns flera olika varianter att göra som är fina.
 
Är parkering vid Sitoälvsbron innan Aktse ett bra alternativ? Kanske lite knepigt att få till en hästskovandring därifrån? Men det beror ju kanske mest vart man tänkt sig..
 
Det är väl just detta som har gjort att vandring i Sarek aldrig blivit av för vår del 😅 Finns för många alternativ att välja på helt enkelt... En rundtur där start och mål är samma plats känns inte aktuellt.

Just nu lutar det kraftigt mot Saltoluokta till Ritsem! Då kan vi parkera bilen i Kebnats - Båt till Salto - Gå till "Båten som åker till Ritsem" - Buss tillbaka till bilen. Då blir det i och för sig en rundtur! Där bussen är en del av "hästskovandringen".

Exakt hur själva vandringen kommer att utföras får vi komma till senare, men nu känns resan dit inte lika krånglig nå mer! Tack för tipsen. De öppnade upp min tankeverksamhet.
 
Buss- och båttider är anpassade till varandra, så den varianten är någorlunda smidig logistik på.

Jag gick en variant av ritsem-saltoluokta i somras som gick över flera av de enklare topparna på vägen, som jag varmt kan rekommendera. Filmade lite, i kass kvalitet visserligen, men kanske kan använda delar Av färdvägen beroende på vad ni är ute efter.
 
En och annan topp ska vi såklart klämma in i schemat. Tack för att du delar med dig, såg fantastiskt ut! Kan komma till användning så den sparas i arkivet.
 
Buss- och båttider är anpassade till varandra, så den varianten är någorlunda smidig logistik på.

Jag gick en variant av ritsem-saltoluokta i somras som gick över flera av de enklare topparna på vägen, som jag varmt kan rekommendera. Filmade lite, i kass kvalitet visserligen, men kanske kan använda delar Av färdvägen beroende på vad ni är ute efter.

Jag tycker filmen var mycket instruktiv. Den visade att man kan gå i Sarek och få väldigt varierande terräng som passar både "dalsmygare" och "toppbestigare". Dessutom måste man inte bära packning på 25 kg - det ser mer ut som ni ligger runt 10 kg.

Dom som fortfarande tror att stavar bara hör skidåkning till kan ju ta sig en titt på den här filmen. Här ser man hur mycket enklare det blir när man kan känna sig fram vid ett vad och hur dom kan vara till hjälp både uppför och nedför.
 
Ytterligare en liten variant på Saltoluokta-temat. Parkera bilen i Kebnats, möt båten från Salto och lämna över en väska med rena kläder. Väskan bör vara märkt med namn, telefonnummer och beräknat ankomstdatum. Gå upp till bussen och fortsätt till Ritsem eller Suorva.
På tillbakavägen finns det mobiltäckning ovanför Sitojaure, ovanför Pietsaure och på Vuojnesvarasj bl.a. så att ni kan boka boende och middag i Saltoluokta.
 
Jag tycker filmen var mycket instruktiv. Den visade att man kan gå i Sarek och få väldigt varierande terräng som passar både "dalsmygare" och "toppbestigare". Dessutom måste man inte bära packning på 25 kg - det ser mer ut som ni ligger runt 10 kg.

Dom som fortfarande tror att stavar bara hör skidåkning till kan ju ta sig en titt på den här filmen. Här ser man hur mycket enklare det blir när man kan känna sig fram vid ett vad och hur dom kan vara till hjälp både uppför och nedför.
Kul att du kollade med :) visst är stavar fantastiskt bra på flera sätt som du nämner! Min ryggsäck vägde väl cirka 9kg från början den vandringen, varav cirka 4kg mat. Min kompis hade drygt 10kg rygga, men han hade också bland annat en 650g-kikare. Och denna vandringen blev som introduktion i Sarek då han inte varit där tidigare, eller vandrat på så mkt toppturer. Känns mycket säkrare med en lätt rygga, framförallt i vad och blockterräng.

Angående vårt ruttval så var det väldigt lite vatten i bäckarna. Är inte säkert att det alltid går att passera Sjnjuvtjudisjåhkå där som vi gjorde ganska enkelt.
 
Jag tycker filmen var mycket instruktiv. Den visade att man kan gå i Sarek och få väldigt varierande terräng som passar både "dalsmygare" och "toppbestigare". Dessutom måste man inte bära packning på 25 kg - det ser mer ut som ni ligger runt 10 kg.

Dom som fortfarande tror att stavar bara hör skidåkning till kan ju ta sig en titt på den här filmen. Här ser man hur mycket enklare det blir när man kan känna sig fram vid ett vad och hur dom kan vara till hjälp både uppför och nedför.
Stavar vid fjällvandring är för mig nästan lika självklart som skor. Förra året gick jag runt Kebnekaise och då jag kom in på Kungsleden var det en stor genomströmning av trötta vandrare utan vandringsstavar som såg något plågade och framåtböjda ut.
 
[QUOTE = "Norrdjup, post: 858916, member: 99402"]
It is precisely this that has meant that hiking in Sarek has never been lost for us. 😅 There are simply too many options to choose from ... A tour where start and finish are the same place does not feel relevant.

Right now it is leaning heavily towards Saltoluokta to Ritsem! Then we can park the car in Kebnats - Boat to Salto - Go to "The boat that goes to Ritsem " - Bus back to the car. Then it will be a tour in itself! Where the bus is part of the "horseshoe hike".

Exactly how the actual hike will be done, we will get to later, but now the journey there does not feel as complicated to reach more! Thank you for the advice. They opened up my thinking.
[/ QUOTE]

I can highly recommend this route! I have done it in the summer of 2019 and enjoyed it very much (https://www.utsidan.se/cldoc/a-classic-hike-in-sarek-saltoluokta.htm). We also went by car and parked in Kebnats then took the bus from Ritsem to Kebnats at the end of the hike. I can also recommend Karl-Johan's book (https://sareknationalpark.wordpress.com/) which has good descriptions of this route.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
andrevs Resa till Kvikkjokk! Fjällvandring 4
sajberjohan Resa till fjällen Fjällvandring 4
Nilsson75 Resa två som singel Fjällvandring 6
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Hitochdit Kebnekaise resa. Fjällvandring 0
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
MLind Resa mellan Nikka och Kiruna Fjällvandring 8
arthur norge resa Fjällvandring 3
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Nyman Galghöppiggen-hur resa dit billigast från v-ås? tips på saker att se Fjällvandring 4
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...