Repsolo??

Finns det någon som har några förslag till en bra repbroms att använda vid repsoloklättring. Har själv testat "GriGri". Tycker den är opraktisk att använda, den låser väldigt lätt. Man måste mata ut massa rep vid varje rörelse. Många använder ju "solisten" när dom repsolar. Frågan är ju då om den är bättre än "GriGrin" och om den finns kvar att köpa på marknaden?? Eller finns det någon annan mer praktisk broms att använda??
Tacksam för svar.
 
silent partner

Jag använder själv en GriGri till repsolo, och det funkar men är jobbigt när den låser hela tiden. Vet att några har modifierat sina GriGris för att funka endast som solo säkringar, men vet inte hur eller vem som gjort det!

Silent Partner från Wren Industries är den bästa solo klättrings säkringen på marknaden, dock dyr. 2500:- i USA. Har bl:a fått toppbetyg i Rock & Ice.

http://www.wrenindustries.com/silentpart_home.html
 
Rope man

Jag anvander dubbla "Rope Man" från Wild Country, de är mycket lätta och ger minimalt repdrag. En Rope Man har inga tänder som går in i och skadar repet, utan kammar som klämmer fast det istället. Dessutom är de ganska billiga, runt 300 kr styck tror jag.

mvh
Johan
 
Petzl Ascension

Jag har cloggat med Petzl Ascension. Glider riktigt lätt uppför repet och är inte superdyr. Har dock bara topprepat, vet inte hur det går om man ska leda.
 
Per, förlåt om jag var otydlig i mitt inlagg, men det jag talade om var liksom Björn Sjögren, clogging med toprep och inte att leda.

mvh
johan
 
Naaaej!!!

Läste ett av inläggen vari en Ascender använts för clogging på topprep. Rent grammatiskt antyddes även (?) att en sådan, Ascender, även borde kunna användas på lead. Vill dock bara STARKT avråda från detta: Enligt Petzl klarar en Ascender en belastning på endast ca 400 kg (dock möjligt att jag missminner mig), men därtill torde dess taggiga kam förvandla repet till skit och oigenkännlighet vid ett kraftigare fall!!!

Hoppas att jag bara missförstått inlägget och att igen får för sig att repsola på lead med den här typen av "taggiga" säkringar.

För att tillföra diskussionen något kan jag föreslå ett lågbudgetalternativ till alla flashiga bromsar: Speciellt vid aidklättring, men även på lättare turer, kan man använda sig av ett dubbelt halvslag slaget i två riktigt feta skruvkarbiner i selen. Genom att två karbiner används så kärvar halvslaget inte lika mycket och åtminstone vid aidklättring fungerar det förträffligt!!
 
Microcender

Idag var jag ute och klättrade (på topprep) med en nyinköpt Petzl Microcender.

Fungerade utmärkt, även om det var rätt meckigt att ta sig ner igen. I övrigt är den liten, smidig och snäll mot repet eftersom den inte har några taggar.

Instruktionshäftet innehåller dock inte särskilt mycket läsvärt. Är det någon som kan tipsa om något speciellt man ska tänka på?
 
Re: Naaaej!!!

rockstarclimber; sa:
Läste ett av inläggen vari en Ascender använts för clogging på topprep. Rent grammatiskt antyddes även (?) att en sådan, Ascender, även borde kunna användas på lead.

Jo, så kan det nog tolkas. Fel av mig. Enligt Petzl ska ascension endast användas till säkring av andreman(= topprep) på rep tjockare än 10 mm. Den uppges klara ett faktor 0.5 fall. Inget för riktig solo altså.
 
Topprep - repsolo

Hello!

Topprepsklättring:

En av der mer traditionella repsologrejerna för topprepsklättring är säkert petzl basic. Om du köper en repklämma så kolla om tillverkaren rekommenderar användnig som "selfbelay". Basicen kan kopplas direkt i endast sittsele, men fungerar ofta bättre om kopplad även till bröstsele. Var nogrann med inkopplingen!Flera klämmor måste kopplas till bröstsele för att alls fungera. Det lönar sig ofta att knyta en liten tyngd i repändan så repet glider bättre genom repklämman. Man bör också säkra med knutar nu och då om man inte kör med dubbla repklämmor. Jag har själv vid två tillfällen råkat ut för en öppnad repklämma. Jag brukar köra ed fransk prusik ovanför repklämman i samma karbin. Den lyfts upp av klämman men vid behov låser den och fungerar som extra säkring. Problemet med säkringsknutar är att de tar bort repets tyng varefter repet inte längre löper genom klämman då kan man antingen knyta in i ett annat rep bredvid, eller hänga tex ett gäng kilar som vikt i reploopen mellan knuten och klämman. Om man måste fira ner efter klättringen vill man gärna ha ett extra rep för detta, den franska prusiken vid repklämman funerar även gär som extra backup.

..repsolo på topprep är alltså smått komplicerat och därför lönar det sig att träna lite innan man klättrar iväg på höga höjder. Ta en mobiltelefon med dig så du kan ringa en kompis med en stege vid behov..

Om jag hinner ännu idag skriver jag även ett inlägg om sololeadklättring.

stef
 
modifierad grigri

Modifierad grigri fungerar utmärkt. Någon antydde att den inte skulle kunna användas som vanligt efter modifieringen vilket är fel, det går utmärkt.
Billigt, enkelt, snabbt, fungerar sannolikt lika bra som andra fem gånger så dyra lösningar, bekvämt att kunna fira och rensa med samma anordning, räcker egentligen med en jumar för att jumarera upp igen om man vill slimma packningen.
Lätt beslut...
 
Petzl Croll

Hej!

Petzl Basic föregångaren Petzl Croll ska man nog akta sig för om man solo klättrar, den är gandska lik Petzl Basic med skillnad från att det övre karbin fästet är enkelt och inte dubbelt. Jag kör själv med en Petzl Basic som funkar hur bra som helst, förutom att den biter i repet som en rabies rottweiller. Det kan även vara bra att ha med sej en slinga att dra runt repet för att stå i, om man ångrar sej och vill ner efter halva leden! det kan vara svårt att öppna klämman under tryck om den har fått grepp om repet när man hänger!
[Ändrat av Nurcahyo 2002-04-02 kl 16:11]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15
johan74 Repsolo-broms Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.