Repklättringsteknik

Hej!
Är det någon som har nåt bra tips på effektiv repklättringsteknik?
För visst borde det väl gå att få till någon typ av "utväxling" så att man kan använda benen mer effektivt och komma upp snabbare?
 
Alltså så att man kommer högre upp varje gång man sträcker benet. Annars kommer man man ju inte högre upp än en benlängd innan man måste byta grepp.
 
Ta fart

Jag tror att lättaste sättet är att skjuta ifrån rejält så att du tillsammans med din repklämma åker upp längs repet....som ett svikthopp alltså.

I övrigt anser jag personligen att det räcker med utväxlingen 1:1. Det är mycket viktigare att vara systematisk och knata på energisnålt.

Läs böcker (varje gång efter att du praktiserat)

Lycka till!
 
Nja, utväxling blir...

(Henrik Ortman) skrev:
"Alltså så att man kommer högre upp varje gång man sträcker benet. Annars kommer man man ju inte högre upp än en benlängd innan man måste byta grepp."

Utväxling i klättringens värld handlar ofast om att minska belastningen på bekostnad av hur den längd du vinner i varje drag. Det är altså möjligt att utväxla din repklättring så att varje drag/benspark blir lättare att utföra men det blir på bekostnad av vunnen längd istället. Att kunna göra tvärt om (som du kan med kransar på en cykel) har jag aldrig hört talas om. Jag har ingen aning om hur det skall gå till.

Jag tycker i alla fall att det är lättast att nyttja repklämmorna som de är. Om det handlar om frihängande repklättring använder jag båda stegarna/fotslingorna till den övre jumaren. Om avknytningen till dem är av rätt längd, så ger detta ett kraftfullt system då du trycker till med båda benen samtidigt. Det tar dig upp snabbt.

/Micke
 
Kolla Petzl!

I Petzl:s katalog (Kan betällas på http://www.petzl.com) Finns lite exempel och extraprylar för repklättring. Bland annat så har dom en repklämma som man sätter direkt på foten.
Har ej testat denna, men den verkar smidig!
 
Smidig?

För mig verkar en repklämma som man har på foten som en pryl som bara kan användas i ett enda syfte, vid repklättring på foten. Alltså inte alls så användbar som en jumar är, men den kanske funkar smidigt om man har tänkt sig att klättra mycket på rep.
 
fotklämma

Repklämman från Petzl som man monterar på foten (Pantin heter den)används väl mäst av grottkrypare tror jag.
 
Re: fotklämma

Pigge2; sa:
Repklämman från Petzl som man monterar på foten (Pantin heter den)används väl mäst av grottkrypare tror jag.

Nja... Möjligtvis då gruttkrypare i USA. Om jag färstått saken rätt så kan man med denna pryl monterad på foten klättra något snabbare än vad man gör med "standard-riggen". Det blir förmodligen med denna fotmonterade repklämma svårare att passera den typ av omsäkringar som man änvänder vid grottklättring. Så användningsområdet blir alltså när man har riktigt långa stäckor att klättra och det inte är någon omsäkring av repet.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.