repfrågor

Två frågor jag funderat över den senaste veckan utan att komma på ett bra svar,
är det så klokt att, ifall ett rep heter halvrep, så heter två stycken halvrep dubbelrep? vad heter ena repet i ett tvillingrep?
 
Dubbelrep betyder bara att ledaren har två rep som används individuellt.

Repen i fråga kan vara två enkelrep, två halvrep, eller - helt olämpligt - tvillingrep. Två enkelrep är OK fast ofta lite tungt och de ger upphov till mycket repdrag. Två halvrep är individuellt svagare än två enkelrep, men de är ändå starka nog, samtidigt som de är lättare och ger upphov till mindre repdrag.

Två tvillingrep är inte tillräckligt starka för att använda individuellt, och jag har aldrig behövt referera till enbart ett av dem, men skulle i så fall sagt "ena strängen", eller kanske "ena kardeln".
 
tack för fina svar, jag har läst men fattar fortfarande inte.. 0.5 + 0.5 = 2 ? (halv + halv = dubbel) ??
 
Jag kan tydligen inte uttrycka mig begripligt.

Dubbel betyder i två. Dubbelrep betyder att man använder två (oberoende) rep. Dubbelrepsteknik kan användas med vilka två rep som helst: stålkätting, gummiband, lakritssnören, tvillingrep osv. även om UIAA bara godkänner enkel- och halvrep.

De rep som UIAA och EU godkänner för ledklättring är av tre sorter: enkel-, halv, och tvillingrep.

Enkelrep kan användas ensamt eller tillsammans med två (eller ännu fler rep)

"Halv" i ordet halvrep inkierad att repet inte kan är godkänt att användas ensamt utan måste användas tillsammans med minst ett annat rep. Ett halvrep är alltså ena halvan i ett system för att säkert leda.

Lättare att begripa?
 
tack för fina svar, jag har läst men fattar fortfarande inte.. 0.5 + 0.5 = 2 ? (halv + halv = dubbel) ??

Så här är det :)
Jag hade tidigare ett beal single rope. 60m dvs standard. Jag kapade det på mitten, fick då två halvrep dvs 30m. om jag tar båda halvrepen (dom är det nu när jag kapat dom till 30m 60/2 = 30 = 0.5 av 60 alltså halvrep). Men... 60m är ändå dubbelt så mycket som 30m därför kallas det dubbelrep fast dom är halva rep, fast från början var det en single rope så då kanske du kan få ihop din ekvation?

Tvillingrep vet jag inte exakt men kasnke för att dom ser likadana ut. T.ex två gröna rep med rött mönster och ungefär lika långa beroende på.
 
Så här är det :)
Jag hade tidigare ett beal single rope. 60m dvs standard. Jag kapade det på mitten, fick då två halvrep dvs 30m. om jag tar båda halvrepen (dom är det nu när jag kapat dom till 30m 60/2 = 30 = 0.5 av 60 alltså halvrep). Men... 60m är ändå dubbelt så mycket som 30m därför kallas det dubbelrep fast dom är halva rep, fast från början var det en single rope så då kanske du kan få ihop din ekvation?

Tvillingrep vet jag inte exakt men kasnke för att dom ser likadana ut. T.ex två gröna rep med rött mönster och ungefär lika långa beroende på.

Nu är du väl ändå ute och cyklar lite tror jag. Att ett rep benämns som enkelrep har inget att göra med hur långt det är, utan med tjockleken på repet. Sålänge du inte kapade det längs med så har du alltså två stycken 30 meter långa enkelrep, och använder du dessa tillsammans så kallas de för dubbelrep. På samma sätt kallas två stycken halvrep för dubbelrep, och två stycken tvillingrep kallas även dessa för dubbelrep.

Dubbelrep = Två rep.
Halvrep är tunnare än exempelvis ett enkelrep, men ett halvrep är fortfarande _ett_ rep. Således kallas även två halvrep för dubbelrep.

Jag kan mycket väl ha helfel här, men det är så som jag har förstått det hela i alla fall.
 
Två frågor jag funderat över den senaste veckan utan att komma på ett bra svar,
är det så klokt att, ifall ett rep heter halvrep, så heter två stycken halvrep dubbelrep? vad heter ena repet i ett tvillingrep?
Vad kallar du den ena personen i ett tvillingpar? ;)

iloj sa:
tack för fina svar, jag har läst men fattar fortfarande inte.. 0.5 + 0.5 = 2 ? (halv + halv = dubbel) ??
Du blandar äpplen och bananer.
Halvrep och Tvillingrep är produktnamn. De heter så för att markera att de ska användas två och två, för att de är för tunna för att användas enskilt. Alltså 0.5 + 0.5 = 1.

"Dubbelrep" är en teknik- eller användningsbeskrivning som talar om att du använder 2 rep, av vilken sort det vara må, när du klättrar. Alltså 1 + 1 = 2.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.