repellera - hur? och med vad?

Nu menar du alltså en prusik som sitter ovanför donet? Jag trodde man skulle ha prusiken på det rep som löper in i donet ,, alltså nedanför donet.

Har iallafall beställt 60 m statiskt rep samt ett gäng hms-karbiner och 5 mm snöre till prusik.
Så fort grejorna kommer blir det ut och prova .

/Gustav
 
Nu menar du alltså en prusik som sitter ovanför donet? Jag trodde man skulle ha prusiken på det rep som löper in i donet ,, alltså nedanför donet.

Nej jag har fortfarande prusiken nedanför bromsen.
Skillnaden är att bromsen inte sitter direkt i selen utan i änden av en kort slinga. Prusiken i säkringsloopen.

Det blir lite mer meck och kräver en extra slinga men du minskar risken att få prusiken i bromsen samtidigt som den (prusiken alltså) hamnar i ett bekvämare läge.
 
Topprepsklättra med statiskt rep?

OK, jag förstår, broms i slinga, prusik i sele, ja det kanske är en bra ide, jag skall prova den varianten med.

En fråga till, nu har jag beställt ett statiskt rep, men - kan man klättra med det om man endast använder sig av toppankare? Fallet blir ju då i princip obefintligt om säkringman håller repet sträckt., man gungar ju bara ut lite från berget.

/Gustav
 
Nu har jag varit ute och firat mig för första gången. Mycket spännande. Jag firade ca 10-12 meter från lodrät klippa. Allt gick helt perfekt, prusiken funkade också som den skulle (fransk prusik).

/Gustav
 
Lär av någon som garanterat kan, dvs. en vän du "vet" har goda kunskaper eller via kurs.

Själv frågade jag en kille som jobbade i klätteraffär om det gick bra att fira från en firningsåtta och om det var något jag skulle tänka på, svaret blev ja, och nej.

Sagt och gjort, hittade en fin 15 meters klippa med härliga vassa stenblock under, knöt in repet i ett träd, tog enkelrepet och drog genom åttan precis som vid säkring och sen gick jag över kanten.

Förvånansvärt jobbigt tyckte jag vid just det tillfället...
 
Det låter ju inte vidare smart, jag tog nog det hela lite mer seriöst. Låter som om du behöver kursen bättre än jag. Jag har läst om ämnet länge, tittat på instruktions-klätterfilmer samt även ställt frågor här på forumet. Har också plöjt igenom tjocka böcker i ämnet. Kan nog vid detta laget påstå att jag kände mig ganska säker på vad jag gav mig in på. Jag tror att det är väldigt stor skillnad på människor och kanske hjälper det inte alltid om man går en kurs, även om det naturligtvis aldrig skadar. En del människor är mer slarviga och tar mer lättvindigt på säkerhet än andra, så är det bara. Själv skulle jag aldrig kunnat göra så som du gjorde, strider helt mot min personlighet.

Mvh Gustav
 
Exempel på saker jag fått höra från stackare som blivit utsatta för "klätterkurser": Använd inte knäna när du klättrar (det enskilt mest idiotiska råd man kan ge någon som vill lära sig klättra).
Fotarbete är en mycket viktigare del av klättringen än knäarbete.
och eftersom så många instruktörer verkar ha svårt med använda knäna kommer här ett gratis tekniktips:

När man skall toppa ut en led och det finns ett stort steg/liten hylla nära toppen så sätt knäskålen på steget: så slipper man göra en besvärlig highstep (och highsteps är ju särskilt besvärliga nära toppen då det ofta är för flackt för att man ska kunna luta ut). När knäet är placerat på steget luta dig över på knäet vilket höjer kroppspositionen. Du bör nu kunna flytta upp den lägre foten och tag stöd av den när du byter ut knäet mot fotsulan på det höga steget.
Och mitt gratis teknik tips... Oftast finns det små lister och andra ojämnheter (även kallade "steg") man kan använda sig av. Man kan mycket ofta sätta foten på dem, applicera tryck och ställa sig upp, och på så sätt nå högre med andra foten.
Ja, varför gräver jag upp gammalt groll i en gammal tråd? För att jag måste lätta mitt samvete... Ända sen denna diskussion har jag börjat se "knästeg" här och där, och har mer och mer gått över till att använda knäna till allt möjligt. Senast ikväll slängde jag upp knät på inomhus boulderproblemet som jag inte kunde highsteppa, och satte problemet... De senaste gångarna jag klättrat inne som ute har jag använt knäna för att få en enkel balanserad vila, klippa bultar, undvika jobbiga highsteps, no hands vila, allt möjligt... Nu testar jag med glädje ett "knästeg" när jag ser ett, bara för att se hur den funkar. Så visst går det att lära gamla hundar att sitta, även om de inte ville det från början.

Så nu måste jag säga att jag tar tillbaka allt detta jag skrivit rörande detta, äta upp min spidighet och hålla till 100% med Jonas/achtminus. Avrådan från att använda knäna har gjort att folk ser ned på det, ser det som ful klätterstil, fusk, risk för problem och allt möjligt. Jag minns en kille som vart helt utskrattad av sina instruktörer i Thailand för att han använde ett knä vid utsteget. Varför uppfattas ett knälås som ren stil men att sätta knät på en hylla som ful stil? Får man bara använda knäna när det ser bra ut? Detta är faktist idioti... Lär man sig från början att knäna är ett värdefullt hjälpmedel i många fall så kan man få ut mera av sin kropp. Använder man inte sina knän eller armbågar så kan man aldrig hävda att man använder hela kroppen när man klättrar.
 
Flikar in på ett bananskal med ett "håller med till 100%". Har också fått höra de här galenskaperna, men när man som jag (med säkerligen många andra) lider av en enorm skräck för just utsteg, så kan knäna va det enda som gäller när man bökat sig uppför en hård sexa och helt enkelt har att välja på Knä eller Falla av.
10 ggr av 10 tar jag knät. Som relativ nybörjare inom sporten måste jag reflektera över hur mycket fördömande det förekommer inom klättring. Som nån vis man sa till mig:

Det gäller att ganska snabbt bestämma sig för om man klättrar för sin egen skull eller för andras.
 
nu när tråden redan har blivit kapad, så måste jag ta chansen o hänga på knäfrågan.

jag har trott att man ska undvika att ta "steg" med knäna därför att man har mycket sämre friktion då.

själv har jag ingen "stilinvändning" mot att använda knäna, men det känns mycket bättre när jag har fått foten på igen, efter att ha vilat på dubbla, inte helt optimala friktionsskikt: sten mot tyg, resp tyg mot hud.
 
Ett diplomatiskt svar är väl att det är alltid en bedömningsfråga och olika från fall till fall (ursäkta...).

Friktionen är ju inte alltid ett problem, om vinkel och kraft är rätt, och anledningen att låta bli att använda knäna är väl om det leder till en "låst" postiion. Att bara ta ett litet "mellansteg" med lite knäspjärn kan jag tänka mig är bra, och ibland är det kanske bra att underlätta en mantling med ett knä. Något som brukar var helt OK stil är ju heel-hook, och där är min erfarenhet att det är hyfsat lätt att råka försöka med en sån i lägen när de inte behövs, så att det i själva verket leder till en låst situation, eller ett onödigt tungt nästa move.

Om man inte är i farozonen att pumpa ur går det väl ofta att prova sig fram och ångra sig om det känns fel. Sånt bidrar i och för sig inte till att stilen blir elegant, men man gör väl vad man kan, och uppåt är det som räknas...
 
jag har trott att man ska undvika att ta "steg" med knäna därför att man har mycket sämre friktion då.
Att slänga ut ett knä på en liten hylla eller större steg/grepp kan fungera ypperligt som en mellanlandning. Släng upp knät, hitta balansen, upp med handen till nytt grepp och sen reda ut föterna. Friktion har aldrig varit ett problem när jag gjort en "godkänd" knälåsning, och inte heller sen jag började använda knäna allmänt

och anledningen att låta bli att använda knäna är väl om det leder till en "låst" postiion
Har du hamnat själv i en sån position? Jag har visserligen sett en nybörjare göra det, men nybörjare kan låsa in sig på andra sett, t ex på Sjuan i Häggsta har jag sett folk klättra in i "grottan" ett par gånger och inte vågat sig ut igen. Jag slänger numera upp knäna hej vilt inne som ute, och har aldrig varit i närheten av att låsa fast mig.

Klart att det känns ovant och obekvämt med något nytt och prövar man det inte så förblir det så. Själv har jag börjat inse vad man kan göra med knäna och det har hjälpt mig ett antal gånger. Inte så länge sen fick jag beröm av en för mig okänd klättrare som såg på... Så det kanske går att använda knäna med lite stil också :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beeblebrox Repellera med barn Sportklättring 28

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.