Nu har jag läst igenom alla svar och kommit fram till följande:
Skall man välja ett statiskt rep eller elastiskt klätterrep? (Skall endast använda det till firning)
För o nackdelar med dessa olika rep?
Jag tänker fira med dubbelt rep så jag kan dra ner repet efteråt, som firningsbroms funderar jag på antingen Blackdiamond ATC-Guide eller Petzl Reverso3. Är dessa bromsar bästa valet för firning med dubbelt rep och isåfall, vilken av dom skall man ta? eller är båda lika bra?
Fler konkreta tips inför första firningen är välkomna, prusik på firningsrep, skall den vara runt båda eller två separata prusik, en runt varje rep (firar ju med två). Skall det vara fransk eller vanlig prusik? m m gärna tips av denna typen.v
Hej Gustav!
Har inte följt tråden men försöker svara på ditt sista inlägg!
Rep: Om du BARA skall fira på det så funkar ett statiskt rep utmärkt.
+ Billigare.
+ Du slipper en massa "studs" i repet när du firar.
- Du kan inte klättra på det annat än som topprep
- Belastningen på ankaret kanske blir något större om du skulle få ett ryck. Men du har ju tre-fyra träd däruppe så det fixar du ;-)
Köp ett ganska grovt (10 mm) så tål det mer stryk. Du kan gå ner ganska mycket i grovlek om vikten spelar roll. Neråt 6 mm finns det (i spectra och liknande) men då slits det nog rätt fort, och bromsverkan blir dålig.
Broms:
ATC-guide och Petzl Reverso3 är båda utmärkta och i princip likvärdiga. Stora fördelen är som folk säkert förklarat att du kan ha dem i självlåsande läge när du tar upp andreman. Vid firning däremot har de ingen direkt fördel gentemot enklare och billigare "hinkar". Men du kör ju med samma broms till klättring och firning så då funkar dina båda förslag bra. Reverso3 har jag själv skaffat för att den funkar bra med tunnare rep, typ halvrep. Vet inte om det gäller även Guiden.
Prusik
Fransk prusik, slå en prusik runt båda repen som om de vore ett. Prusiken ska sitta NEDANFÖR bromsen. Fransk prusik har fördelen att den går att lossa under belastning, vilket är bra vid firning.
Tips: Köp lite olika diametrar på prusikslingor. Friktionen de ger beror på typ av rep, repets ålder, väta/is, och repsnörets dimension. Det är bra att ha lite varianter att välja på. Ska vara vanligt nylon, inte spectra, men det kan de i butiken (förhoppningsvis).
Lycka till!
John