reparations utrustning

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Det skulle nog bero lite på vad jag hade för utrustning i övrigt. Tält? Hängmatta? Uppblåsbart liggunderlag? Typ av kök?

Skavsårstejp Leukoplast. Nål och tråd. Lite ståltråd eller buntband. Nån meter syntetlina. Sax kniv.

Thure

Nål, tråd, multitång, buntband eller ståltråd och vävtejp – dock inte silvertejp. Både Stockvis och 3M har varianter som är jättemycket bättre i fält, med extra mycket klister. Fäster oerhört mycket bättre på tyg och andra lite porösa material.

Min "lappa & laga"-påse väger totalt 90 g och består av:
- nål, tråd, ett par säkerhetsnålar, en bit tunt bungyrep, tandtråd*, skalpellblad,
- tältlina, reservstånghylsa, laglappar till tältduk, lagningstejp till vattentäta vävar
- liquisole, superlim

* Extremt lätt och stark, används till bl a tvättlina, lagning etc.
Tillkommer "reparationssaker" som primärt används till annat och därför finns på andra ställen:
- Victorinox Classic (minsta modellen med sax, skruvmejsel och pincett, 21 g).
- Ett par smala packremmar, primärt till åtsnörning av regnbyxben vid vad,
- Reserv- drickspip till PET-flaskan (de går sönder förr eller senare...)
- En halv rulle idrottstejp, primärt till "sjukvård" (fästa förband, staga stukningar, förebygga skavsår m m) men även till många sorters nödreparation.

Sen beror det som sagt på VAD det är för grejer man har med sig, t ex vill jag ha med ett extra hålfotsband till gaiters och reserv-snöplattor till stegjärn.
Och jag skulle ju se till att ha med laglappar till ett uppblåsbart sovunderlägg, om jag mot förmodan ville ha ett sådant :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips