reparations utrustning

Det skulle nog bero lite på vad jag hade för utrustning i övrigt. Tält? Hängmatta? Uppblåsbart liggunderlag? Typ av kök?

Skavsårstejp Leukoplast. Nål och tråd. Lite ståltråd eller buntband. Nån meter syntetlina. Sax kniv.

Thure

Nål, tråd, multitång, buntband eller ståltråd och vävtejp – dock inte silvertejp. Både Stockvis och 3M har varianter som är jättemycket bättre i fält, med extra mycket klister. Fäster oerhört mycket bättre på tyg och andra lite porösa material.

Min "lappa & laga"-påse väger totalt 90 g och består av:
- nål, tråd, ett par säkerhetsnålar, en bit tunt bungyrep, tandtråd*, skalpellblad,
- tältlina, reservstånghylsa, laglappar till tältduk, lagningstejp till vattentäta vävar
- liquisole, superlim

* Extremt lätt och stark, används till bl a tvättlina, lagning etc.
Tillkommer "reparationssaker" som primärt används till annat och därför finns på andra ställen:
- Victorinox Classic (minsta modellen med sax, skruvmejsel och pincett, 21 g).
- Ett par smala packremmar, primärt till åtsnörning av regnbyxben vid vad,
- Reserv- drickspip till PET-flaskan (de går sönder förr eller senare...)
- En halv rulle idrottstejp, primärt till "sjukvård" (fästa förband, staga stukningar, förebygga skavsår m m) men även till många sorters nödreparation.

Sen beror det som sagt på VAD det är för grejer man har med sig, t ex vill jag ha med ett extra hålfotsband till gaiters och reserv-snöplattor till stegjärn.
Och jag skulle ju se till att ha med laglappar till ett uppblåsbart sovunderlägg, om jag mot förmodan ville ha ett sådant :)

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.