reparations utrustning

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det skulle nog bero lite på vad jag hade för utrustning i övrigt. Tält? Hängmatta? Uppblåsbart liggunderlag? Typ av kök?

Skavsårstejp Leukoplast. Nål och tråd. Lite ståltråd eller buntband. Nån meter syntetlina. Sax kniv.

Thure

Nål, tråd, multitång, buntband eller ståltråd och vävtejp – dock inte silvertejp. Både Stockvis och 3M har varianter som är jättemycket bättre i fält, med extra mycket klister. Fäster oerhört mycket bättre på tyg och andra lite porösa material.

Min "lappa & laga"-påse väger totalt 90 g och består av:
- nål, tråd, ett par säkerhetsnålar, en bit tunt bungyrep, tandtråd*, skalpellblad,
- tältlina, reservstånghylsa, laglappar till tältduk, lagningstejp till vattentäta vävar
- liquisole, superlim

* Extremt lätt och stark, används till bl a tvättlina, lagning etc.
Tillkommer "reparationssaker" som primärt används till annat och därför finns på andra ställen:
- Victorinox Classic (minsta modellen med sax, skruvmejsel och pincett, 21 g).
- Ett par smala packremmar, primärt till åtsnörning av regnbyxben vid vad,
- Reserv- drickspip till PET-flaskan (de går sönder förr eller senare...)
- En halv rulle idrottstejp, primärt till "sjukvård" (fästa förband, staga stukningar, förebygga skavsår m m) men även till många sorters nödreparation.

Sen beror det som sagt på VAD det är för grejer man har med sig, t ex vill jag ha med ett extra hålfotsband till gaiters och reserv-snöplattor till stegjärn.
Och jag skulle ju se till att ha med laglappar till ett uppblåsbart sovunderlägg, om jag mot förmodan ville ha ett sådant :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips